Je v Plzni opravdu vše špatně? Trochu jiný pohled na Město kultury

Je v Plzni opravdu vše špatně? Trochu jiný pohled na Město kultury | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Nejpopulárnější politik

Pavel PrincPavel Princ

Starosta Kolince

Více

Iveta KrynesováIveta Krynesová

učitelka, sociální pracovnice

Více

Karel FerschmannKarel Ferschmann

Starosta Němčovic

Více

Politický propadák

Miroslav BrabecMiroslav Brabec

Starosta a zastupitel MO Plzeň 1, předseda ČSSD Plzeň, předseda ČSSD Plzeň 1

Více

Zdeněk NovákZdeněk Novák

Radní města Domažlice

Více

Pavel KotasPavel Kotas

Náměstek primátora (pro oblast ekonomickou)

Více

Politici - Náhodný profil

Bohuslav ŠimekBohuslav Šimek

vysokoškolský učitel, bývalý vedoucí katedry FEK ZČU

Více

Jan FluxaJan Fluxa

Místostarosta MO Plzeň 2 - Slovany

Více

Zdeněk PavlíčekZdeněk Pavlíček

Starosta Plánice

Více

Je v Plzni opravdu vše špatně? Trochu jiný pohled na Město kultury

Plzeň, 23.03.2015, aktualizováno 25.03.2015 11:13 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

Kdysi v Plzni někdo něco pro plzeňské kapely dělal. Struny na ulici dělali plzeňští muzikanti pro Plzeňáky. Teď není nikde nic, kultura se dováží z Prahy a pokud to nezachrání jeden bard, tak tu i tenhle rok bude pusto a prázdno a místní muzikanti se budou muset dožadovat přespolních, aby si mohli někde zahrát. Nikdo prostě v Plzni pro kulturu nehne prstem.

Kdysi, když nás unavily skomírající struny na ulici, z vlastních, už tak dost prázdných kapes, jsme si vyrobili malinkatej festiválek. Za pár šupů, kamarádi nám tam hráli za párek a za pivo. Podtitul jsme mu dali „když jsou krátký Struny na ulici, tak si je prodloužíme!“. A kupodivu, s mizernou propagací lidi přišli, pódium bylo z návěsu od kamionu, zvuk zajistili kamarádi muzikanti, ale výsledek stál zato a dodnes na ten den rád vzpomínám. Pořádání nás chytlo, další rok jsme udělali festival zase, za rok dvoudenní, pak třídenní, přidala se soutěž, mohli jsme si dovolit i přespolní hosty. Přesto zůstalo těžiště v plzeňských muzikantech, jak těch „profláklejších“, tak i těch, kteří jsou na začátku své kariéry. Začali jsme také zvát málo známé, ale kvalitní kapely z celé republiky. Mrzelo nás totiž, že v Plzni si nezahrajou, na „zdarma“ akcích jsou vždy buď místní kapely, co hrají za pivo nebo hvězdy, které natáhnou lidi… a že je mezi tím ještě armáda výtečných muzikantů, o tom jakoby nikdo nevěděl, rozumný hospodský si je nepozval, protože „stojej moc a tady je nikdo nezná“ a pořadatel velké akce sázel na hvězdy. Přišlo nám to škoda a tak dostali příležitost i oni a bylo to fajn. A tak tedy festival Šídlovák Oupn Ér zahrnoval to nejlepší jak z Plzně, tak z celé republiky, včetně soutěže pro ty nejméně známé. Vždy jsme do něj vtělili to, co nám v té plzeňské kultuře chybělo. Podporoval nás, radil nám, v porotě zasedal a na festivalu hrál i sám Míša Leicht.

Pak přišel jeden z nás s dalším nápadem, prosadil si ho, a protože ten nápad našel odezvu v zastupitelích města, byl tu FolkPark. Zprvu jednoměsíční akce, dnes cyklus osmnácti koncertů, probíhajících celé čtyři měsíce. Každé pondělí. Zahráli si tu mnozí, převážně plzeňští muzikanti, od těch úplně začínajících, až po profíky. Míša Leicht s námi prohrál sázku, protože na jeho koncert přišlo mnohonásobně více lidí, než těch dvacet duší, které si sám prorokoval. Dokonce jsme v rámci tohoto cyklu pokřtili knihu, která je o folkové muzice v Plzni.

Je za tím hodně práce, běhání, shánění peněz a tak… Na druhou stranu tak vzniklo mnoho krásných večerů a dnů, nová muzikantská přátelství, spousta zkušeností v hudební branži. Dokonce jsme si vydobyli i ocenění od nadace 700 let města Plzně. Nejsme sice tak známí a zkušení jako staří bardi, leckdy si nabijeme ústa, ale máme myšlenku, nadšení, chuť něco obětovat a spoustu nápadů.

Chtěl bych se přihlásit o své místo na Slunci. Své a svých přátel. Ve víru hádek o to, kdo komu dá kolik na velký koncert jsem od zúčastněných nikdy nezaslechl jméno našeho spolku, naopak, když jsem se poptával, zda je dotyčným známo, že koncert 23.8. ohrozí léta budovanou akci, konanou ve stejný víkend, byl jsem odkázán do patřičných mezí s tím, že náš festival musí být obětován vyššímu dobru. V té chvíli prostě (dle vyjádření zúčastněných) nebyl vůbec nikdo, kdo by se podporou plzeňské scény zabýval, natož pak dlouhodobě. Teď na bojišti utichá vřava a vítěze nevidím, jenom samé poražené. Ale už jsem v pár komentářích dostal poučení, že „nemáme do čeho kecat“, jsme přece placeni „dvacetpatnáctkou“. Zatím jenom náznaky, ale nedá mi to spát. Dovolte tedy, abych něco vysvětlil.

Tento rok je mnoho pořadatelů „placeno“ společností Plzeň 2015. Kdo není, ten je (promiňte mi to slovo a kamarádi, kterých se to týká, odpusťte) vůl. Tato instituce totiž kromě pár akcí (třeba jako tolik diskutované zahájení), které pořádá ve vlastní režii, dotuje spoustu akcí, které pořádá někdo jiný. Od roku 2010 má možnost každý, kdo je obdařen myšlenkou, tuto myšlenku vzít, přenést na papír a spolu s dalšími potřebnými  podklady přinést či poslat zmíněné instituci. Ta zváží, zda je žadatel schopný tuto akci provést a jestli se alespoň rámcově shoduje s cíli společnosti. Nu, a když to vypadá dobře, hodí peníz, případně reklamu či jinou podporu. Do akce jako takové pak mluví minimálně a za její provedení zodpovídá její pořadatel. Prostě to samé co granty. Pro člověka, který každý rok obíhá různé úřady s košíčkem, je každý další grant požehnáním. Kdo to podchytil včas, tak dostal peníz i na roky minulé a letos pořádný balík. Vlastenecký koncert plzeňských hvězd mohl být, kdyby to někoho včas napadlo. Nebo kdyby ten, koho to napadlo, byl ochotný pro to něco udělat. Nebo to říci dalšímu, on by se někdo našel. Vždyť stačilo málo - napsat projekt, odnést ho na příslušná místa, podívat se po sponzorech, zajistit kapely, další granty, propagaci… a tak bych mohl pokračovat.  Ne, nebyla by to lehká práce, ale na konci by mohlo vzniknout mnoho krásných večerů a dnů, nová muzikantská přátelství, spousta zkušeností v hudební branži. Ale nevzniklo. Protože to nikoho včas nenapadlo anebo nebyl ochotný pro to něco udělat, něco tomu obětovat. Myšlenka na takový koncert pro něj možná nebyla dostatečným impulzem, aby udělal tu spoustu práce, kterou je třeba udělat. Když mi někdo dá 600 tisíc, je lehké udělat festival. A vlastně ani nepotřebuju vědět, jestli ještě někoho ten festival zajímá, jestli někdo přijde. Prostě ho udělám a pasuju se na zachránce plzeňské scény. A asi i rád zapomenu na to, že to není fér oproti desítkám pachtících se jednotlivců a spolků, kteří se léta snaží a něco budují. Zakřičet a pak za velké peníze udělat monstrakci umí kdekdo. Ale pořadatelé většiny festivalů a koncertů mi snad potvrdí, že takhle to opravdu nechodí. Ale když mi dají tři  sta tisíc, i tak dokážu udělat akci, která neudělá ostudu. Nebo si dalších tři sta seženu sám, po sponzorech, jiných grantech… je to ale více práce s nejistým výsledkem a do poslední chvíle si nejsem jist, kolik mi zbude do kapsy. Příležitosti tu tedy vlastně byly a jsou, ale musí se prostě najít někdo, kdo je ochoten si něco odepřít pro nejistý výsledek. A třeba 150 tisíc na jeden týden podpory malých plzeňských muzikantů je víc než dost, ale holt jenom někomu. My za menší částku děláme čtyři měsíce.

Nakonec  tedy bude mít Plzeň svůj rok kultury takový, jaký si ho sama udělá. A tedy také jaký si ho zaslouží. 

Autor: Karel Kyncl

Hodnocení:

-5-4-3-2-1012345

Fotografie k článku

  • Autor článku | Autor: Milan Svoboda

Doporučujeme také


Diskuse (35 příspěvků)

Vyměnit obrázek Bezpečnostní kód

Vaše jméno:
Opište kód:
Komentář:

Milan Procházka 19.07.2015 11:33, Reagovat

Kamarádi se smutkem čtu, k čemu mezi vámi dochází. A jsem si jist, že i tyto neshody a nedorozumění svědčí o skutečnosti, že moc a peníze pro plzeňskou kulturu dostali v podobě spol. EHMK 2015 bezohlední manažeři s jediným cílem : levně nakoupit, draho prodat, šikovně odklonit.

Na rozdíl od ekonomického managementu má kultura zásadní lidský a emocionální rozměr. Při výběru vedoucích manažerů pro EHMK 2015 byl již tehdy před lety tento podstatný rozměr kultury ignorován. Tam se stala prvotní chyba, možná také plánovaná. A to všechno ostatní jsou dle mého názoru už jen následky takto vzniklého \\\"požáru\\\".

Míša Leicht 23.07.2015 17:06, Reagovat

Souhlasím...

Alfa 16.04.2015 10:38, Reagovat

Přijde mi to jako bouře ve sklenici vody. Já ačkoli v Plzni žiju více než 40 let a obcházím většinu akcí a festivalů, tak p. Leichta ani p. Kyncla neznám a ani jsem nikdy neslyšel o těch kapelách.
Je mi jasné, že každá kapela chce urvat peníze z velkého rozpočtu, ale holt né na každého se dostane.

J.Krátká 17.04.2015 12:23, Reagovat

Nevím, jaké akce obcházíte a do jaké míry je sledujete, ale nezbývá, než vám poradit, abyste se trochu informoval, než začnete psát takovéto nesmyslné závěry. Pan Leicht například se svojí kapelou získal jako jediný plzeňský rodák cenu akademie-Anděla a ocenění od radnice za přínos pro plzeňskou kulturu. Nikdo nechce nic "urvat", ale jde o prezentaci plzeňských rodáků, kteří se o slávu plzeňské kultury zasloužili.

Názor 02.04.2015 11:06, Reagovat

Nechápu jednu věc. Proč když někdo napíše vlastní názor a ten názor se neschoduje s názorem někoho jiného, hned je to změklej mozek, hned zabodává kudlu do zad, hned nekope za kulturu a měl by se hned omlouvat. Jde o názor a v demokracii si snad vlastního názoru vážíme. Každá mince má dvě strany a chleba je vždy o dvou kůrkách. To si všichni uvědomte.

Odpověď 03.04.2015 08:55, Reagovat

Naprostý souhlas s vaším názorem. Jak jste si mohl / a již všimnout v jiných příspěvcích, tohle je portálová stoka odpadu společnosti, která zničí kdejaký článek dementními poznámkami, vulgarismy a invektivami vůči jinému názoru.

Daniela 31.03.2015 23:37, Reagovat

Míšo, moooc fandim a drzim palce. Opravdu si Te za tuhle iniciativu vazime. Preji pevne nervy a mnoho sil v dalsim jednani at uz na strane poradatelu ci na strane nechapajicich plzenaku. Vim, ze je to velmi vysilujici. Jsme na vasi strane!!!

Neuvěřitelné 03.04.2015 11:03, Reagovat

...taky jedna řitní alpinistka!

Papoušek 31.03.2015 19:04, Reagovat

Tady se vedou spory o kozí chlup.Rozpočet na kulturu je
letos 800 milionů a to je půl miliardy víc než obvykle.
To je podstat problému.Město je zadluženo až po uši a teď
si tady namastí kapsy různé agentury. Až tahle šaškárna
skončí nebude kultura o nic lepší ani horší než byla dříve.Jen půl miliardy bude fuč pro nic za nic. Není asi
náhoda, že tento projekt byl vymyšlen v Athénách a Athény se staly prvním městem kultury v roce 1985.Takže
pánové kulturtrégři perete o peníze kdo se víc napakuje
z peněz daňového poplatníka. Vše ostatní je nesmysl.

Odpověď 01.04.2015 09:38, Reagovat

Vážený pane Papoušku, neznevažujte odkaz Meliny Mercoury, o kterém evidentně nic nevíte! Stačí, že jej znevažují lidi, kteří si udělali z titulu těžký byznys a kultura je to poslední, co je zajímá! V Praze mají tunel Blanka a v Plzni máme tunel EHMK!

Karel Kyncl 25.03.2015 08:01, Reagovat

Je to jenom vyjádření mého názoru. Poněkud mě mrzí, že se v zájmu větší váhy slov a "vyššího zájmu" zatloukají do země akce, které jsou tu už pár let a v rámci svých možností pomalu rostou. Ano, s některými mám co do činění a popisuji prostě ty, co znám. Mrzelo mě zmiňované "vyřvávání" si peněz, a to i na úkor podražení akcí, které v Plzni dlouhodobě jsou i přesto, že někteří zmiňovaní o nich věděli (ano, těch "mých", ale mlčel jsem. Ve chvíli, když byly tyto peníze "zahozeny" s tím, že je to málo, jsem cítil, že k tomu mám co říci a také jsem to v článku popsal. Že byly peníze zase zvednuty slouží ke cti zúčastněných. Ano, opět nám to termínově ohrožuje festival. Ale poopravilo mi to názor, že asi chtějí pro muzikanty opravdu něco udělat a nejspíše jsou ochotni tomu dát nějakou tu práci. Jak jsem psal - udělat koncert za 600 tisíc je hračka. Udělat ho za menší částku s tím, že si seženu sponzory a jiné způsoby financování je kumšt.

Míša Leicht 25.03.2015 11:45, Reagovat

Asi jsi špatně četl... Peníze nebyly "zahozeny", jak píšeš. Když budeš číst pozorně zjistíš, že naše snažení o uspořádání koncertů bylo zmařeno třikrát(!) odloženým termínem... Takže to nebylo o penězích, ale o snaze protistrany nám celou aktivitu znemožnit... Když se podařilo důležitým lidem celou věc znovuobnovit a pokusit se nápad realizovat novou schůzkou, přišel tvůj dopis, který opět jednání rozjitřil a to v tom smyslu, že názory plzeňských hudebníků nejsou až tak jednotné... Jak píše pan Sob, je to opravdu "kudla do zad... Navíc jsi asi nepochopil, o co tu šlo. My nechceme pořádat koncert, ale nabízíme pomocnou ruku v prezentaci kapel, které se zasloužily o věhlas Plzně. Těch kapel na které bylo fatálně zapomenuto. Tedy teď už kromě jediné a tou je paradoxně právě COP, aby nedošlo ke spekulacím, že se potřebuji zviditelnit, atd... I navzdory tvé úvaze, která nepomohla ničemu, se koncert nakonec konat bude...

Jana Cardová 29.03.2015 15:24, Reagovat

"Vážený " pane Leichte,být Vámi, zalezu do díry za tenhle hnusný a podpásový marketing. Je pravda, že se Vám to moc povedlo - jste slyšet opravdu daleko a naprosto jste s kolegy rozbil kulturu v Plzni na dva tábory. A že se Karel snaží hájit termín vlastní akce? No, ježiš. Vy byste zrovna řval jako první, být to Vaše akce. Jako bývalý partner Oupn Éru jste dobře věděl, kdy se Šídlovák chystá a narval jste tam svůj koncert. To je opravdu humus humusů a jste bezpáteřní idiot. Je úplně jedno, jaká osobnost si myslíte, že jste. V Plzni hulákáte jenom proto, že "velkému panu Leichtovi" nepadla 2015 ke kolenům a sama ho nepozvala. Je mi líto, že se v Plzni nakonec opravdu prodala kultura za vliv a postavení. Mějte se krásně, spousta chytrých lidí teď ví, co jste za člověka, a to mě těší.

Daniela 31.03.2015 23:26, Reagovat

"Mila" pani ci slecno Cardova, byla bych moc rada (a asi nejen ja), kdyby jste si pred tim, nez nekoho napadnete, zjistila vsechny souvislosti. Nevypadala by jste jak posledni klepna. Cili zkuste alespon troskou Vasich sil zaplytvat, a pak se dustojne vyjadrit k osobe vazneho pana Leichta.Pokud by ve Vas zbylo jeste trochu slusnosti - vim presne, ze by to bylo na Vasi omluvu k o sobe frontmana plzenske skupiny Cop...

Petr Soukup 29.03.2015 21:57, Reagovat

Pane Leichte! Divím se Vám, že máte stále sílu odpovídat takovýmto "pavlačovým ženštinám" evidentně velmi nízkého IQ. Zřejmě si Jana dala kapku na kuráž. Odkryla se až na kost, jen co je pravda. Absolutně nezná celou problematiku, není schopná si sehnat informace, nechápe souvislosti a nejde jí ani v nejmenším o prezentaci plzeňské kultury. Mám nejistý pocit, že je na onom festivalu (Šídlovák) osobně zaháčkovaná. Nenechte se urážet! Přeji Vám hodně sil do další práce a děkuji za město Plzeň, že máme ve svých řadách Vám podobné.

Míša Leicht 29.03.2015 19:10, Reagovat

Paní Cardová, Je to váš pohled na věc a já vám jej neberu. Bohužel je však opřený o nepodložené doměnky, proto doplním některá fakta... Tak za prvé nejedná se o "můj" koncert, jsem jen součástí týmu, kterému není jedno, že se zapomělo na důležité plzeňské osobnosti z oblasti kultury... Termín akce je dán faktem, že na náměstí bude stát aparatura a veškeré zázemí pro uspořádání koncertu po festivalu "Živá ulice". Navíc je to neděle a na Šídlováku již neprobíhá hlavní program... Další věc je fakt, že koncert je rockový, takže jiná cílová skupina...Co se týká "hulákání", se svou kapelou na této akci nehraji právě z důvodu takovýchto výkřiků... V celé věci se angažuji především pro to, že jsem patriot a chci, aby byla Plzeň hrdě prezentována. Chlapci z Oupnéru by měli být spíš nápomocni a ne ukřivděni... Koneckonců naše práce je i pro jejich budoucnost. Vše ukáže čas...A jestli jsem "rozbil kulturu na dva tábory" a jak je který početný se uvidí 23.8. Jestliže se ten "druhý tábor" prezentuje a vyjadřuje tak jako vy,jsem rád, že jsem na druhé straně...Přeji vám přesto hezký den a chlapcům méně vám podobných příznivců- korespondentů...

Karel Kyncl 29.03.2015 17:23, Reagovat

Prosím o mírnější výrazy...jsem sice rád, že se mě zastáváš, ale tady šlo pouze o vyjádření názoru a ne o vyhlášení války. Koncert bude, my se s tím srovnáme a život a kultura v Plzni půjde dál, jako šla před letošním rokem. Dělají ji totiž plzeňáci a vždycky jsem říkal, že to je jeden z důvodů, proč jsme hlavním městem kultury. A dokud budou lidé, kteří budou v Plzni kulturu tvořit, organizovat a chodit na ní, bude dobře.

Jana Cardová 29.03.2015 17:29, Reagovat

Ok. Příště se budu mírnit. Samozřejmě jde o můj naprosto osobní názor. Pokud by šlo o mou akci, budu mnohem ostřejší, ale tady se budu řídit tím, co chceš ty.

Karel Kyncl 29.03.2015 17:38, Reagovat

Jsem rád, že náš festival hájíš a máš ho ráda - to je to, co nás v pořádání žene dál. Tohle je ale o něm jenom okrajově - jde prostě o můj názor na danou situaci. Nemusí se každému líbit a proto mluvím jen za sebe.

Karel Kyncl 25.03.2015 13:31, Reagovat

Nu, koukám na poslední vývoj a pravda, proti tomu já, nedůležitý člověk, nemohu nic namítat. Ne, že by se mi to úplně líbilo, tentokráte se ale moje námitky týkají mé vlastní akce, která s ní koliduje a s tím se musím vypořádat já s mými spolupracovníky. Stále také platí mé námitky proti nestandartnímu postupu, který mi stále přijde nefér oproti ostatním. Pokud ale opravdu tato verze platí a koncert bude, rád se omluvím (pokud o to někdo bude stát). Jsem rád, že peníze nebyly "zahozeny", ale snad budou využity a hlavně dofinancovány dalšími zdroji. Stále si totiž stojím za větou, že nechat si zaplatit celý festival a pak ho udělat je hračka. Udělat ho za peníze menší, sehnat donátory a sponzory, zde je už vidět kus odvedené práce.

Odpověď 25.03.2015 12:29, Reagovat

Pane Leichte, už Vám konečně došlo, že hledají sebemenší záminku, aby jeli nadále ve svých kolejích, které jste jim chtěli narušit? Už Vám konečně došlo, že nemají žádný zájem v Plzni s místními umělci spolupracovat? Pořád píšete, že jste to nedělal kvůli sobě a já Vám to i věřím, ale neumíte vyhodnocovat informace a situace. Tohle totiž většina Plzeňanů už dávno ví a nesnaží se jim podbízet a vnucovat.

Míša Leicht 25.03.2015 15:26, Reagovat

Kdo mne zná, dobře ví, že jsem nikdy nepotřeboval "se někomu vnucovat"... Iniciativu jsem dotáhl do konce s čistým štítem a s nedobrým pocitem, že podporu této aktivity od lidí, pro které ji vlastně dělám, není nijak uchvacující. Avšak lidé zodpovědní, se díky našemu tlaku a otevření problematiky vzpamatovali a začali věc řešit... Vámi zmiňovaní Plzeňané pouze nadávali u piva... Myslím, že kdybych neuměl "vyhodnocovat informace a situace" nemohli bychom dnes hovořit o koncertu 23.8. na plzeňském náměstí. Jsem rád, že jsme něco udělali pro dobrou věc. To je celé...

Odpověď 25.03.2015 09:20, Reagovat

Pane Kyncle, už vidím sponzory, kteří se hrnou, aby zasponzorovali koncerty plzeňských kapel, když vidí tunelování milionů korun EHMK!

Karel Kyncl 25.03.2015 10:13, Reagovat

Nu, to je otázka. Myslím si, že sponzorům je to jedno. Záleží na tom, co ta která akce znamená, kolik dorazí lidí. Nemyslím si, že prostý fakt, že část financí na akci dodá EHMK by znamenal naprostý nezájem sponzorů.

Sob 25.03.2015 01:12, Reagovat

Hezky jste si pane Kincle vypropagoval svoje aktivity a přitom zalezl hluboko do útrob kritizované organizace(EHMK). Jisté je,že druhá strana vás asi nepochválí.V podstatě jste jim tímto příspěvkem jen zarazil "kudlu do zad", protože veřejnost si myslí, že muzikanti v Plzni táhnou za jeden provaz. Přeji hodně sil v obhajování tohoto ne zrovna čistého činu.

Anonym 29.03.2015 16:34, Reagovat

Pan Kyncl se pise a tvrdym Y...

Katka Píšková 02.04.2015 00:31, Reagovat

Pan Kyncl se sice píše s ypsilon, ale mozek mu ráčel změknout velmi...jinak by tušil nebo alepsoň pochopil, že pan Leicht bojuje taktéž i za něj a jeho zájmy....že Leicht je jeden z těch, mezi které se Krákora Kyncl ve svém panfletu vměstnal. Že by měl kopat za Leichta, protože on kope za něj a nechat své severomoravské pozůstatky hluboko ve svých útrobách. To je zralé na pořádnou omluvu panu Leichtovi, když už jste úcty pozbyl, Krákoro!

Neuvěřitelné 03.04.2015 11:05, Reagovat

Další řitní alpinistka podle vzoru svého obdivu.

Karel Kyncl 02.04.2015 10:47, Reagovat

Paní/slečno Píšková, dovolte, abych ze svého změklého velmi mozku přidal také myšlenku.

Za první částí článku si stojím a ta není ani žádným způsobem závadná. Poněkud si v ní na organizátory Velkého koncertu stěžuji, ale ty situace opravdu proběhly. Co se týče předposledního odstavce, je zde napsáno, jak to obvykle v kultuře funguje. Také to, jak funguje projekt 2015, totiž, že kulturu prvoplánově netvoří tato instituce, ale Plzeňáci, kteří za touto institucí chodí se svými nápady, tedy měli choodit. Až teprve po napsání článku jsem se dozvěděl, že pořadatelům nakonec nabízené peníze nebyly málo a že také sehnali nemalou částku od sponzorů. Ano, to bylo jádro toho, co jsem článkem chtěl říct a opravdu bych se divil, že na akci pro tisíce lidí zdarma na náměstí by se neobjevil jediný sponzor, ochotný akci podpořit. A jak jsem psal v příspěvku výše, bude-li koncert uskutečněn, rád se jeho organizátorům omluvím. Bude-li o tu omluvu někdo stát.

Poznámku o severomoravských pozůstatcích poněkud nechápu...

J.Jaroš 03.04.2015 22:07, Reagovat

Největším "alpinistou" je ovšem pan Kyncl, jak lze vyčíst z jeho řádků. V řiti starosty Brabce je i se svým kolegou Soukupem až po uši, už několik let. Teď to zkouší na pány z EHMK. Předvádí zajímavou politiku prostých "kamarádů od ohňů", ale prosebně natažená dlaň je neustále v pohotovosti. Myslím, že už je hodně lidí prokouklo. Pozor na ty milé chlapce!

Karel Kyncl 06.04.2015 08:46, Reagovat

Ano, dejte si na ně pozor, páchají spousty nedobrých věcí a už je měli dávno zavřít...zajímavé je, jak můžou působit takovéto dovětky, i když vlastně nic neobsahují...Jako - pozor lidi, tihle vás na potkání oberou? Pozor muzikanti, nechají si od vás zahrát a nezaplatí?

Pokud pane Jaroši tím alpinismem myslíte shánění peněz na festival, obíhání grantů a sponzorů, tak ano, jsme alpinisti. Protože nejsme tak bohatí, abychom pro lidi mohli udělat festival z našich výplat a protože lidé v Plzni nejsou zvyklí platit za kulturu, nemůžeme ani vstupné dát v takové výši, aby nám to zaplatilo náklady. Každý rok máme pro případ hodně špatného počasí připraveny své výplaty na to, abychom doplatili nutné výdaje. V takové situaci je každý grant supr věc a pokud se najde člověk, který má "naši" muziku rád a je ochotný se za nás postavit, jsme jedině rádi. Zvláště pokud je to starosta správního celku, kde se festival pořádá a tak není třeba o něj bojovat s úřady, ale naopak nám ještě poradí, jaké jsou v okolí možnosti, kde a jak sehnat hasiče a tak. Ano, zkooušíme to i u EHMK, neboť je to kromě jiného jako jiné v podstatě grantový program a opět nám s festivalem pomůže, tak jako spoustě jiným akcím.

Víte, je mi jasné, že nám to asi nebudete věřiit, ale opravdu jsme kamarádi od ohňů. Pak kamarádi z plzeňských klubů, plzeňských kapel, kamarádi z fesivalů. A protože léta cítíme, že "naší" muzice v Plzni něco chybí, snažíme se to svou aktivitou doplňovat. A v tom vidíme smysl.

J.Jaroš 06.04.2015 10:58, Reagovat

Ano, jak správně píšete: "vaší muzice". Vytvořili jste totiž festival, abyste si mohli sami zahrát. Není v tom nezištnost a pomoc ostatním, děláte to hlavně pro sebe.V Plzni je ale většina kapel, které se o nic neprosí, mají svou hrdost a fungují i bez milodarů a podrážení nohou ostatním. Když je muzika dobrá, prodá se sama. Berete to tak trochu za jiný konec a až skončí politikům mandáty a agentura odejde z města, ukáže se, jak jste schopni fungovat. Pak se vám všechny ty ušlechtilé činy vrátí.

Karel Kyncl 06.04.2015 13:55, Reagovat

Nevím nic o tom, že bychom někomu podráželi nohy. Nevím, jestli bych jenom kvůli tomu, aby si moje kapela zahrála dělal festival, kde je kapel 30, nedělal bych současně soutěž pro začínající kapely, doprovodný program a podobně. Je to trochu moc práce pro jedno hraní. Naší muzikou myslím folk a podobné akustické žánry.

Ty Vámi zmiňované "milodary" jsou normální granty, na které funguje kultura obecně a které tu byly jak před rokem 2015, tak budou po něm, navíc příspěvky od Plzně 2015 a od UMA jsou zlomkem v rozpočtu. Ano, dobrá muzika se prodá sama, ale ne ve městě, kde více než 50% hudebních vystoupení je konáno bez vstupného. Zde se prodají buďto ti levní, co to odehrají za pakatel nebo naopak ti velmi drazí, kteří sponzorovi přitáhnou spousty lidí. Mezi tím je ale moře muzikantů, kteří si v Plzni (pokud by se neprodávali pod cenou) prostě nezahrají. A kde se má muzikant dostat do povědomí?

A co Vy? Děláte v kultuře? Máte kapelu? Nebo čím Vás tak podrážíme, že si myslíte, že všechno co děláme, děláme špatně? Zkoušel jste už někdy udělat festival?

J.Jaroš 06.04.2015 21:10, Reagovat

Po mnoho let sleduji plzeňskou kulturu, byl jsem u zrodu Strun na ulici a vím co je respekt a jak se chovat férově. Toto mne dostatečně opravňuje k vaší kritice.

Karel Kyncl 06.04.2015 22:15, Reagovat

Děkuji. K Míšovi Leichtovi mám úctu jako k muzikantovi, který umí své řemeslo a mám rád jeho písně. Co se podrážení týče, nemyslím si (a ani jsem si nijak "nenamýšlel"), že by tento článek mohl někomu podrazit nohy. Ani se tak nestalo, koncert prostě bude. Co jsem tím myslel je už napsáno výše, nebudu se opakovat. Prostě jsem měl nutkání se k tomuto vyjádřit a také mě mrzel stav, kdy by nebyl problém kvůli jednoúčelové monstrakci, která je plánována pouze na tento rok, zašlapat festival, který vzniká a roste několik let. Pokud tento článek budeme považovat za podraz, nejsem si vědom jakéhokoliv jiného podrazu a myslím si, že jsem vždy jednal férově. Samozřejmě mi to můžete vyvrátit, ale prosím na konkrétních případech. Pálit od boku jako pozor na ně a děláte to jenom proto aby si vaše kapela měla kde zahrát je jednoduché. Stojím si ale za tím, že za pěti ročníky festivalu je spousta poctivé práce, nervů, jestli to i letos nějak vyjde, spousta energie. A ne řitní alpinismus a milodary. Což byste jako člověk, který sleduje plzeňskou kulturu mohl rozlišit.

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.