Asociace krajů ČR: Kdyby vláda předem promyslela dopady nařízení a plnila sliby, nemuseli by lidé řešit, jak se 6. dubna dostanou do práce

Asociace krajů ČR: Kdyby vláda předem promyslela dopady nařízení a plnila sliby, nemuseli by lidé řešit, jak se 6. dubna dostanou do práce | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Robert VargaRobert Varga

Advokát

Více

Pavel KarpíšekPavel Karpíšek

Zastupitel PK, Člen výkonné rady ODS

Více

Jaroslav BauerJaroslav Bauer

1. náměstek hejtmana PK pro oblast dopravy, zastupitel PK

Více

Asociace krajů ČR: Kdyby vláda předem promyslela dopady nařízení a plnila sliby, nemuseli by lidé řešit, jak se 6. dubna dostanou do práce

Plzeň, 30.03.2017, aktualizováno 11:44 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

Hejtmani prostřednictvím Asociace krajů ČR vzkázali, že nezpochybňují právo na stávku řidičů linkových autobusů a chápou jejich situaci, která je dohnala do krajní situace, kdy na 6. dubna plánují celostátní stávku. Sami hejtmani mají informace o tom, že dopravci v některých případech mzdy řidičů reálně nezvýšili, a to i přes to, že peníze od krajů dostali. I když by představitelé regionů rádi pracovníkům dopravních firem pomohli, nemají právo vstupovat do vztahu zaměstnavatel - zaměstnanec. Kraje mají smlouvy uzavřené s dopravci, nikoliv s řidiči. Upozorňují tak, že dopravci musí i v den stávky zajistit, aby se lidé dostali do práce. Jinak by porušili platné dohody. Vyhrocená situace vede k tomu, že v mnoha krajích zvažují, že si založí vlastní dopravní podniky. Do stávky se v Plzeňském kraji zřejmě nezapojí řidiči linkových autobusů společnosti ČSAD, který je v regionu dominantním dopravcem.

Aktuální situaci s linkovými autobusy regiony průběžně řeší, tento pátek se například sejde dopravní komise rady Asociace krajů ČR. „Věříme, že dopravci v souladu s uzavřenými smlouvami zajistí v den stávky náhradní dopravu tak, aby se lidé dostali do práce. Občané se nesmí stát obětí nepromyšlených vládních nařízení,“ říká předsedkyně rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO). Podle jejích slov je nařízení o zvýšení mezd řidičů, které na základě návrhu premiéra Bohuslava Sobotky schválila vláda, velmi nešťastné, trochu ve stylu „drbání se pravou rukou za levým uchem“.

„Kraje mají zvýšit mzdy řidičů, smlouvy ale mají uzavřené s dopravci a do vztahů dopravci - řidiči vstupovat nemohou. Navíc jsme na zvýšení mezd nedostali od vlády ani korunu, i když to premiér dříve slíbil. A kabinet nám nepomohl ani s kontrolami dopravců, i když to rovněž dříve slíbil. Přesto kraje plní, co měly a otázkou tak je, proti komu chtějí řidiči autobusů stávkovat,“ uvedla hejtmanka Vildumetzová.

Řidiči, kterým se podle vládního nařízení mají mzdy zvýšit, nejsou zaměstnanci krajů. Kraje tedy proto, aby právní předpis naplnily, nejdřív musely změnit smlouvy s dopravci. Musely rovněž řešit financování. Zde sice spoluúčast přislíbila vláda, v praxi k ní ale nedošlo. Proto Asociace krajů ČR nedávno napsala dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi, ve kterém opakovaně apeluje na vládu, aby splnila své sliby.

O zvýšení mezd řidičů autobusů, které mají realizovat kraje, rozhodla vláda. V lednu premiér slíbil, že peníze na vyšší mzdy řidičů autobusů krajům pošle. Kompromisní návrh krajů dát na opravu silnic II. a III. tříd čtyři miliardy korun, které by kompenzovaly náklady regionů na mzdy řidičů, však o měsíc později kabinet odmítl a na krajské komunikace schválil jen miliardy tři. Ty ale po tuhé zimě na opravy nestačí a silnice tak dnes připomínají tankodromy.

Vláda také v minulosti slíbila, že se Státní úřad inspekce práce (SÚIP), který spadá pod ministerstvo práce a sociálních věcí, zaměří v souvislosti se zvýšením mezd řidičů autobusů právě na kontroly dopravců. Později však ministryně práce a sociálních věcí krajům vzkázala, aby se s oblastními inspektoráty začleněnými pod SÚIP domluvily individuálně.

Řidiči linkových autobusů plzeňského ČSAD autobusy, který je dominantním veřejným dopravcem v Plzeňském kraji, pravděpodobně nebudou 6. dubna stávkovat. Vzhledem k tomu, že se dohodli na zvýšení mezd s krajem i s firmou, podpoří stávku kolegů v jiných krajích jen plakáty ve vozech či jinou podobnou formou. Autobusová dopravní obslužnost v regionu, kterou ČSAD zajišťuje po dohodě s krajem z více než 90 procent, tak nebude omezena.

Autor: Richard Beneš

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.