Josef Bernard: Naším cílem je mít spojení, které lidem umožní být za hodinu z Plzně vlakem v Praze a za dvě hodiny v Mnichově

Josef Bernard: Naším cílem je mít spojení, které lidem umožní být za hodinu z Plzně vlakem v Praze a za dvě hodiny v Mnichově | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Lukáš JankoLukáš Janko

Soukromý zemědělec

Více

Jiří AlbrechtJiří Albrecht

Zaměstnanec farmaceutické společnosti

Více

Eva NoskováEva Nosková

Prac.v říz.jakosti

Více

Josef Bernard: Naším cílem je mít spojení, které lidem umožní být za hodinu z Plzně vlakem v Praze a za dvě hodiny v Mnichově

Plzeň, 03.01.2017, aktualizováno 14:57 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

S nedávno zvoleným hejtmanem Plzeňského kraje Josefem Bernardem (ČSSD) jsme si v našem rozhovoru povídali nejen o jeho dojmech a zážitcích v nové funkci, ale také o tom, kam by měl náš region v příštích létech směřovat, co by se mělo zlepšit a co nám zatím chybí. Hejtman mimo jiné zdůraznil, že je třeba ve školách více prosazovat tělesnou výchovu.

Šéfredaktor serveru Regionpodlupou.cz Richard Beneš při rozhovoru s hejtmanem Plzeňského kraje Josefem Bernardem | Autor: Zelevize ZAKŠéfredaktor serveru Regionpodlupou.cz Richard Beneš při rozhovoru s hejtmanem Plzeňského kraje Josefem Bernardem | Autor: Zelevize ZAK

Ve vedení Plzeňského kraje působíte zatím poměrně krátce, přesto zeptám, změnil se nějak zásadně váš život?

„Až tak zásadní rozdíl to není, ona ta podstata věci je pořád stejná. Hlídáte peníze, řídíte lidi, přicházíte s novými nápady. Asi ten největší rozdíl je, že když jste na krajském úřadě, tak ty schvalovací procesy jsou daleko komplikovanější než ve firmě. Musíte něco schválit na radě, něco musíte schválit v zastupitelstvu. A všechno je to delší. Ale zase na druhou stranu vám ubude nějaká starost. Ve firmě je to zejména to, že se pořád neustále musíte starat o zakázky a o to, aby lidé měli práci. A to je asi nejvíce stresující pro každého podnikatele. Takže má to své pro a proti, ale podstata zůstává stejná.“

Nová rada kraje už měla za sebou první důležitá jednání. Už také zasedalo nové zastupitelstvo kraje. Co nejdůležitějšího se podařilo projednat a schválit?

„Jednoznačně to nejdůležitější, co jsme zatím schválili, byl rozpočet. Další podstatný úkol, který jsme řešili, byla také výše úhrady prokazatelné ztráty v případě krajských nemocnic. Jinak je to docela zajímavá zkušenost, protože moje manželka si to velice užila. Já jsem nebyl zvyklý na procesy, jakým způsobem rada kraje funguje. V pátek večer jsem obdržel asi 75 zpráv do rady. Ona je jednou za měsíc. Samozřejmě v sobotu jsem měl program. V neděli jsme se doma věnovali rodinným záležitostem a pak v půl třetí v noci na pondělí, když jsem dočítal ty zprávy, tak už ze mě měla manželka legraci. A ptala se, jestli nejsem náhodou takový Jim Hacker, narážela tak na známý britský politický seriál Jistě pane ministře. A kdo prý tam u nás dělá Humphreyho a kdo tam dělá Bernarda. Což je navíc shoda jmen. Musím říci, že se ukázalo na tom něco pravdy. Ten proces je velmi náročný. Protože ta rada je, jak už jsem zmínil, jednou za měsíc a těch materiálů je skutečně mnoho. Já jsem zvyklý si všechny ty věci číst, aby byl člověk připravený na další jednání. Manželka se ptala, jestli nemám ještě nějakou čtvrtou krabici, kde jsou ty nejpodstatnější zprávy, že už se na to vůbec nedostanu. Naštěstí už žádná čtvrtá nebyla. No musím si zvykat. Je to takové Jistě pane hejtmane.“

Jak vnímáte bronzovou pozici Plzeňského kraje ve známém srovnávacím průzkumu Místo pro život, který je poměrně prestižní záležitostí?

„Tohoto ocenění si velice vážím. Ono není subjektivní, ale objektivní, na základě tvrdých dat. A není moc překvapivé. Skutečně Plzeňský kraj je v tom národním srovnávání šampion. My se pohybujeme v tomto průzkumu v posledních letech stále na prvních třech místech. Byli jsme dokonce několikrát první. Máme jeden z nejrozvinutějších průmyslů, máme jednu z nejvyšších průměrných mezd, dáváme nejvíce peněz na zdravotnictví, na sociální služby. A to není zásluha politiků. To je zásluha lidí v tomto kraji. Ten kraj je výjimečný tím, že zde vládne relativně vysoká vzdělanost lidí, obyvatelé regionu jsou řemeslně velmi zruční, což není samo sebou. Máme zde tradiční průmyslové území, je zde velmi rozvinuté pivovarnictví. To vše jsou známé atributy Plzeňského kraje. Co bych chtěl ale zdůraznit, tak to jsou ta negativa, která jsou nám vytýkána. A tam byly celkem tři nejdůležitější věci. Tou první je velký podíl odpadů firem, což vyplývá z toho, že jsme průmyslový kraj. S tím asi těžko něco uděláme. Možná se o ty odpady můžeme trochu lépe starat. Potom je nám vytýkána relativně malá síť silnic. Což asi také nemůžeme teď hned moc změnit, že bychom nějak zásadně navýšili silniční síť. Důležitá je ale ta třetí věc, na kterou se chceme zaměřit a kterou můžeme ovlivnit. To je špatný stav kanalizace. Existuje stále velké množství obcí, kde nemají kanalizaci, kde mají problémy s přístupem k pitné vodě. S tím si musíme poradit a reagovali jsme na tom i v rozpočtu, kde se navyšují peníze do této oblasti.“

Jaké jsou vaše priority pro rok 2017?

„Opakujeme to stále dokola, ale je to jednoznačně doprava. Ta situace v oblasti silnic není tak strašná jako třeba před deseti lety. Za tu dobu se podařilo celou řadu silnic poměrně zásadně opravit. Ale stále je tam podfinancování kolem deseti miliard korun jenom na vlastních silnicích. A do toho nepočítám stav mostů. My si s těmi silnicemi musíme postupně poradit. Je potřeba, abychom daleko více spolupracovali s vládou, abychom si se Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI) domluvili každoroční příspěvek. Ne, že každý rok dostaneme výjimečně ze SFDI nějakou částku. Teď to bylo například asi 300 milionů pro Plzeňský kraj. My potřebujeme mít jistotu, že každý rok tyto peníze, alespoň v takové výši obdržíme. Do této oblasti musíme napřímit naše úsilí. Neustále zdůrazňuji, že se chceme vrhnout na obchvaty. Velikou prioritou pro nás je Západní obchvat Plzně a Lochotína. Zde už máme nastavený nějaký systém, že chceme přímo s náměstkem hejtmana pro oblast dopravy Pavlem Čížkem (STAN) sledovat vývoj tohoto projektu. Dnes se budeme potýkat zejména s fází dokončení výkupu pozemků potřebných pro stavbu obchvatu.“

Často mluvíte i nutnosti podporovat více zdravotnictví.

„To je pro nás veliká výzva a rovněž velká priorita. My každý rok na to, abychom udrželi jeho kvalitu, doplácíme velikou částku za ztrátu, kterou vytváří šest našich krajských nemocnic. My jsme to udělali i v roce 2016. Ty peníze, které dáváme nemocnicím nijak nekrátíme. Je to zhruba kolem 250 milionů korun. Na druhou stranu je pro nás nepřijatelné, aby to nesouviselo s tím, že nenavýšíme tarifní mzdy o deset procent našim zdravotním sestrám a našim lékařům. My jsme si prostě dali jednu podmínku. Ano, tu prokazatelnou ztrátu zaplatíme v té výši, jako byla v předchozím roce, nebudeme ji nijak krátit. Na druhou stranu od managementu nemocnic budeme požadovat desetiprocentní navýšení tarifních mezd zdravotních sester a lékařů. To je pro nás naprosto nutná záležitost. Neudržíme kvalitu zdravotnictví s lidmi, kteří jsou nedostatečně zaplaceni. Sestra, která má včetně desetiprocentních přesčasů 26 tisíc průměrný plat a vykonává jednu z nejvíce stresových prací v této zemi, požaduje se po ní dnes i vysokoškolské vzdělání, je to velmi fyzicky náročné, tak ta musí být dobře zaplacena. Nemůže pro nás dobře a kvalitně vykonávat službu v nemocnicích, když nebude dostatečně zaplacená a nebude mít dostatek volného času.“

Ve vašem resortu hejtmana je i sport, chystáte v letošním roce nějaké novinky v této oblasti?

„My bychom na našich školách, které kraj spravuje, chtěli posílit podvědomí o tom, že tělocvik, pohyb, prostě sport, není nějaká vedlejší činnost. Že není normální, že skoro polovina žáků se omlouvá ze sportovních aktivit školy. Sport je stejně plnohodnotný předmět jako matematika, či český jazyk. A víme, proč to říkáme. Kdo sportuje je zdravější, podává lepší výkony v práci, má lepší životní návyky, než lidé, kteří nesportují. Já jsem o tom přesvědčen, mám o tom svoji životní zkušenost. Od té doby, co jsem se začal více věnovat amatérskému sportu, tak mi přestaly zdravotní problémy se zády nebo s nachlazením. Prakticky mohu konstatovat, že deset let jsem nebyl nemocný. Zajímavé je srovnání s USA, tam když jdete k pracovnímu pohovoru, tak se vás mimo jiné kromě vaší kvalifikace a vzdělání pečlivě ptají, zda jste dělal nějaké dobrovolnické aktivity, zda jste sportoval a co jste dělal v armádě. Zaměstnavatelé v USA ví, že když se budou ptát na takové věci a dostanou na ně pozitivní odpovědi, tak mají velkou naději, že ten člověk bude dobrým zaměstnancem. A to si musíme u nás uvědomit také. A teď k těm konkrétním věcem z oblasti sportu. My jsme navýšili rozpočet na sport o nějakých 40 až 45 procent. Dáváme na něj mnohem více peněz. Založili jsme novou kapitolu budování cyklostezek. Dodnes se ty cyklostezky dělaly jen v rámci individuálních projektů a těch peněz na ně bylo málo. Dnes jsme se na ty cyklostezky rozhodli věnovat 15 milionů korun a byla vůle rady dát třeba dvojnásobnou výši, pokud bychom měli připravené projekty. Opravdu chceme cyklostezky rozvíjet jak pro sportování a rekreaci, ale i pro dojíždění do zaměstnání. Chceme, abychom budovali cyklostezky plnohodnotné. To znamená, že pro nás není plnohodnotná cyklostezka čára namalovaná někde na silnici a tím vymezený prostor od automobilu. Peníze na sport chceme věnovat kromě mládeže, našich úspěšných klubů jako jsou hokejisté, fotbalisté, házenkáři především na venkov, do malých měst pro lidi a oddíly, které dnes trošku strádají. Většinou je vedou lidé jako koníčky, nedostávají prakticky žádnou odměnu za tuto činnost a když ty jejich děti vyrostou a už nejsou ve sportovním oddílu, tak většinou končí. A my je chceme u sportu udržet. Chceme podpořit tyto oddíly, uděláme proto dvě výzvy. Jedna bude vyhlášena teď na začátku roku, oznámíme ji inzeráty v novinách. Vyzývám všechny sportovní oddíly po celém kraji, aby se hlásili do této výzvy a žádali příspěvky od nás. Tu výzvu určitě zopakujeme ještě ve druhé polovině roku.“

Jak jste prožil závěr roku?

„Konec roku byl pro naši rodinu velmi smutný, můj tchán totiž tragicky zahynul při dopravní nehodě. Když jel na kole, tak ho srazil řidič pod vlivem drog. Chtěl bych to dát na jednu stranu jako memento. Alkohol a drogy opravdu za volant nepatří. Já sám jezdím na kole hodně, jezdím mnohdy i teď na kole do práce, pokud je to možné. Velice si vážím toho, že naprostá většina řidičů je velmi ohleduplných. Chtěl bych, aby se to stalo standardem. V naší republice zahyne ročně úplně zbytečně na silnicích strašně moc lidí. A my to vzali už trochu jako samozřejmost, což je velká škoda. Uvedu jako příklad Švédsko. Ve Švédsku, když přijde o život člověk při silniční nehodě, tak to projednává parlament. Tam to není standardní věc, tam je to něco mimořádného a oni s tím chtějí něco dělat. Parlament projednává nápravná opatření, prevenci, jak tomu příště zabránit. Tam si motoristé nedovolí porušit dopravní předpisy. Tam si nedovolí sednout za volant s drogou nebo s alkoholem. Ty tresty tam jsou velmi přísné. Pokud někdo něco takového udělá, tak už si nezajezdí.“

Existuje něco, co našemu regionu chybí, na čem by se mělo do budoucna více zapracovat?

„Nové vedení Plzeňského kraje chce příští rok aktualizovat a diskutovat s veřejností i zahraničními konzultanty plán strategického rozvoje, který by měl dát regionu vize a cíle na příštích 20 až 30 let. Prioritou je především rychlejší dopravní spojení s Mnichovem. Naším cílem mít spojení, které lidem umožní být za hodinu z Plzně vlakem v Praze a za dvě hodiny v Mnichově. Pokud se nám to podaří prosadit na české i německé vládní úrovni a kraj k tomu bude směřovat, tak ho to může posunout do úplně jiné dimenze. Z hlediska nákladní dopravy, výměny obyvatel, turismu i rozvoje průmyslu. ČR i kraj obchodují z více než dvou třetin s Německem. Nejde však jen o vlak na Mnichov, ale také o silnici na Domažlice a dále do Německa. My se tam dnes potíme s obchvaty, abychom alespoň trochu lidem ulevili, ale tam musíme přemýšlet alespoň o čtyřproudové silnici na 110 kilometrů, ne-li o dálnici. Například Tachovsko se stalo díky dálnici jedním z nejúspěšnějších okresů. Jsem pozván na jednání s vedením Dolního Bavorska, jedním ze tří připravených bodů je memorandum o společném postupu výstavby železničního koridoru do Mnichova. Memorandum by mělo obsahovat výzvu vládám a příslušným českým a německým ministerstvům, aby tuto trasu vzaly jako rovnocennou prioritu ke koridoru na Berlín.“

 

Autor: Richard Beneš

Hodnocení:

-5-4-3-2-1012345

Příbuzné články

Doporučujeme také


Diskuse (4 příspěvky)

Vyměnit obrázek Bezpečnostní kód

Vaše jméno:
Opište kód:
Komentář:

To Švédsko raději ne 04.01.2017 07:19, Reagovat

Drogy a alkohol za volantem jsou u nás velkým nepříliš řešeným problémem, ale ten příklad se Švédskem nebyl moc vhodný - smrt při dopravní nehodě možná projednává parlament, ale masová znásilňování žen a dívek arabskými bojovníky tam policie nesmí šetřit a dokonce je trestné to na policii i jen nahlásit, protože je to považováno za útok na novou lepší kulturu a zvyklosti útočníků (trest dostane oběť za to, že na to upozornila). Takže Švédsko, které je již ve skutečnosti chalífátem, bych si za příklad zrovna teda nebral.

Holub 03.01.2017 23:19, Reagovat

To je ňákýho kvaltu.....

Vosí Hnízdo 03.01.2017 17:58, Reagovat

Ještě kdyby jízdenka do Mnichova byla nějak zvýhodněna např. jako příhraniční do Regensburgu, docela bych chválil. Bohužel vlak do Mnichova proti třeba bus Studentovi je velmi drahý.

MrDacz 04.01.2017 13:41, Reagovat

Zlevnil bych ti jizdenku do prdele, tam patris sraci komousskej ;-)

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.