Pavel Čížek: Stát by měl každému kraji přidat každoročně ze spotřební daně z pohonných hmot, alespoň půl miliardy korun na opravu silnic

Pavel Čížek: Stát by měl každému kraji přidat každoročně ze spotřební daně z pohonných hmot, alespoň půl miliardy korun na opravu silnic | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Jiří SoučekJiří Souček

prokurista společnosti

Více

Stanislav KvasničkaStanislav Kvasnička

středoškolský učitel, zastupitel MěZ Planá

Více

Pavel BaxaPavel Baxa

ekonom, soukromý zemědělec

Více

Pavel Čížek: Stát by měl každému kraji přidat každoročně ze spotřební daně z pohonných hmot, alespoň půl miliardy korun na opravu silnic

Plzeň, 05.10.2016, aktualizováno 09:50 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

V dalším pokračování série předvolebních rozhovorů s lídry politických stran, kteří kandidují v krajských volbách v Plzeňském kraji a ve volebním průzkumu společnosti SANEP zveřejněném na konci srpna překročily uvedené strany pětiprocentní hranici jsme zpovídali starostu Spáleného Poříčí Pavla Čížka, který vede společnou kandidátku Starostů a Patriotů. Jako všichni oslovení dostal i on stejný okruh otázek. Rozhovory s lídry čtyř nejúspěšnějších stran postupně odvysílala naše Televize ZAK v předvolebním Studiu Z. Za natočení a odvysílání studií v Televizi ZAK politické strany nic neplatily a neměly tedy možnost rozhovor nijak finančně ovlivnit. Ostatní rozhovory se uskutečnily korespondenčním způsobem a prezentujeme je rovněž na tomto webu.

Můžete se nám na úvod velmi stručně představit?

„Pavel Čížek, agronom a stále soukromý zemědělec s velkým zájmem o historii, památky, přírodu a muziku. Od roku 1990 věnující velké úsilí rozvoji Spálenopoříčska jako místostarosta a starosta.“

Proč právě Pavel Čížek je tím nejlepším kandidátem na hejtmana?

„Věnoval jsem velké úsilí poznání problémů kraje. Navštívil jsem desítky starostek a starostů. Jako starostové máme velkou databázi různých řešení problémů, které jsou na krajské úrovni velmi podobné těm na úrovni obecní a městské. Prostě máme vyzkoušeno, co funguje.“

Jmenujte jednu věc, která se podle vašeho názoru končícímu vedení kraje během jeho čtyřletého působení podařila?

„Kraj zlepšil až v posledním roce údržbu silnic, konečně – opět až v předvolebním roce, podpořil venkovské obce, udržel po celé volební období vyrovnaný rozpočet.“

A naopak něco, co se opravdu nepodařilo?

„Šlápnutím vedle byl nákup hotelu na Šumavě pro rekreaci představitelů a zaměstnanců kraje. Zásadní chybou v technickém školství bylo zrušení školního statku Horšov. Byla tím promeškána šance ukázat studentům v „přímém přenosu“ transformaci zastaralého školního hospodářství na hospodaření citlivé ke krajině, zvířatům, na hospodaření ekologické, spojené s obnovou krajiny v chráněném území a zároveň hospodaření ekonomické s plusovým výsledkem hospodaření.“

Shodneme se na tom, že doprava je pro kraj klíčové téma. Bude se zlepšovat kvalita krajských silnic v našem kraji? Dokážete sehnat více peněz na ty děravé krajské silnice?

„Tady zklamal stát. Na krajské silnice, které krajům předal v zuboženém stavu, dává mnohokrát méně peněz na kilometr než na silnice státní. Stát by měl každému kraji přidat každoročně, např. ze spotřební daně z pohonných hmot, alespoň půl miliardy korun. Pak by bylo možné uvažoval o větších rekonstrukcích silnic, o opravách mostů, o obchvatech. Bez takové pomoci můžeme mluvit pouze o opravě povrchů, kdy se nám každoročně víc povrchů rozpadne, než opraví. Větší investice jsou dnes možné jen z evropských dotací a ty jsou omezeny pouze na významnější silnice.“

V současné době jezdí v Plzeňském kraji celá řada vlakových a autobusových spojů jen s minimem pasažérů. Myslíte si, že by se měly některé tyto spoje zrušit a ušetřené finance opět investovat například do oprav krajských komunikací?

„Dopravní obslužnost území musí být mnohem pružnější než nyní. Pokud bude existovat denní měření počtu cestujících, bude snadné data vyhodnocovat a reagovat na ně. Vlakové spoje by měly být pevnou páteří dopravy a neměly by se měnit příliš často. Autobusová doprava by měla být naopak pružná a např. některé spoje v období minimálního zájmu cestujících by se měly měnit na spoje na zavolání.“

Zdravotní péče v Plzeňském kraji je na velmi dobré úrovni, platy lékařů v krajských nemocnicích patří i s přesčasy k těm vyšším v rámci ČR. Ale lékaři i střední zdravotní personál stále chybí, odchází do zahraničí nebo jej přetáhne fakultní nemocnice. Mají se těmto zaměstnancům dál zvyšovat platy? Nebo máte na tento problém jiné řešení? Co zdravotní holding Plzeňského kraje, ten hodláte i nadále zachovat?

„V kraji působí velmi dobrá fakultní nemocnice. Krajské nemocnice jí mohou konkurovat jen tehdy, budou-li úzce spolupracovat, budou-li více propojeny tak, aby využily a zaplatily lékaře – specialisty naplno. Proč by například špičkový ortoped neměl mít výborný servis, který by ho zbavil administrativy a různých vedlejších činností tak, aby mohl operovat ve více krajských nemocnicích? Proč by se nemohlo více léků a materiálu nakupovat společně? Holding v současné podobě a se současnými pravomocemi není příliš funkční, ale říci, že by se měl rovnou zrušit by bylo neodpovědné.“

Končící vedení kraje absolvovalo společně s podnikateli několik cest do Číny nebo na Kubu. Splnily tyto cesty smysl?

„Rozhodně ne. Plzeňský kraj potřebuje především rozvoj vědy, rozvoj aplikovaných věd, které by pomohly průmyslu kraje v postupném přechodu na digitalizaci a robotizaci výroby. Obávám se, že zájmem čínských firem na Plzeňsku není sdílet nejnovější technologie, ale spíše prostřednictvím společných podniků pronikat se svými výrobky na evropský trh. V kraji máme již dostatek montoven, další čínské nejsou třeba. Už nyní se například obce na Tachovsku v blízkosti průmyslové zóny potýkají s přílivem zahraničních dělníků na ubytovny. Cesta na Kubu byla zcela zbytečná.“

Plzeňský kraj stále nemá vlastní galerii i když je místo i projekt a dokonce i stavební povolení. Chybí jen peníze. Budou Starostové a Patrioti podporovat vznik krajské galerie?

„Krajská galerie má množství unikátních děl, která je třeba vystavovat a zpřístupňovat. Novostavba galerie je velmi zajímavý projekt, ale v současné době není bez evropské dotace realizovatelný. Evropské dotace na tento typ projektu v této době nejsou. Proto je nutné zvolit na přechodnou dobu náhradní řešení a ve spolupráci s městem Plzní vytipovat objekty, které by mohly po adaptaci disponovat výstavními prostory. Je nutné přitom myslet na to, aby se tyto adaptované prostory mohly účelně využívat i po budoucí stavbě nové galerie.“

Autor: Richard Beneš

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.