Hejtmanství nechá vypracovat studii zda se kraji vyplatí rozjet vlastní systém kontrolního vážení kamionů

Hejtmanství nechá vypracovat studii zda se kraji vyplatí rozjet vlastní systém kontrolního vážení kamionů | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Jiří MaštálkaJiří Maštálka

poslanec Evropského parlamentu

Více

Miloslav KuntMiloslav Kunt

Starosta Přimdy

Více

Petr JunekPetr Junek

produkční

Více

Hejtmanství nechá vypracovat studii zda se kraji vyplatí rozjet vlastní systém kontrolního vážení kamionů

Plzeň, 01.08.2016, aktualizováno 14:44 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

Vedení Plzeňského kraje podniklo první kroky k tomu, aby se v regionu mohlo již v dohledné době rozjet kontrolní vážení kamionů. Toto opatření, které ovšem nebude zadarmo, by mohlo omezit množství kamionové dopravy na krajských komunikacích, které v současné době ničí přetížené nákladní automobily, zkracující si tudy cestu, aby se vyhnuly placení mýta na dálnici D5. Zastupitelstvo kraje odhlasovalo, aby hejtmanství nechalo připravit podklady k tomu, co by zavedení kontrolního vážení obnášelo a zda by se vůbec vyplatilo.

„Musíme nejprve prostřednictvím analýzy zjistit, zda tato věc bude finančně výhodná. Pak bude záležet zřejmě už na novém krajském zastupitelstvu, zda se pro realizaci toho projektu rozhodne či nikoliv, když si porovná škody na silnicích, kterým můžeme zabránit tímto vážením. Pokud zastupitelé zavedení systému vážení v kraji na podzim schválí, mohl by začít fungovat už v příštím roce,“ informoval Jaroslav Bauer (ČSSD), náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro dopravu.

Kraj potřebuje například zjistit, kolik stacionárních nebo pohyblivých vah bude potřebovat. Náklady na jejich pořízení by se pak měly vejít do 450 milionů korun. Kolik vah lze za tyto peníze pořídit, zatím není zřejmé. Stejně tak není jasné, zda bude muset kraj na systém doplácet. Pro ekonomické zhodnocení záměru bude velmi důležité, jak nastaví stát poplatky za vážení pro vlastníky kamionů, které jsou přetížené.

A jak bude takové vážení kamionů v praxi fungovat? „Systém by měl fungovat tak, že by takzvané vysokorychlostní váhy dávaly podnět k tomu, aby policie vozidlo zastavila a doprovodila ho do areálu, kde bude stacionární vážení. Samotné vysokorychlostní vážení v současné době nemá patřičnou oporu v zákoně a je třeba mít stacionární váhy. Ty už jsou z hlediska zákona bezproblémové,“ uvedl náměstek Bauer. Provoz vážení by se částečně financoval z podílu na vybraných pokutách. „Na silnicích II. a III. třídy ve správě kraje pobíráme 85 procent z vyměřené pokuty a průměrná pokuta dělá zhruba 35 tisíc korun na jedno vážení,“ řekl Bauer.

Podle slov náměstka je nutné brát v úvahu ekonomickou stránku systému na delší dobu. „Chce to odhadnout na 10 let dopředu. Pokud firmy uvidí, že jim za přetížené náklaďáky hrozí postih, že váhy fungují, tak se budou samozřejmě lepšit. Jde o to, jak rychle přijdou k rozumu, a jak rychle nám budou klesat příjmy z pokut. To je to největší riziko z celého projektu. Může se stát, že dnes váhy zjistí 20 přetížených kamionů denně. Za devět let to může být jeden nebo dva. Nebo žádný. A toto riziko musíme zohlednit v té studii, kterou pro kraj musí vypracovat odborníci,“ vysvětlil Jaroslav Bauer.

Autor: Richard Beneš

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.