Unikátní systém placení jízdného bezkontaktní platební kartou ve vozidlech MHD se v Plzni osvědčil a funguje již rok

Unikátní systém placení jízdného bezkontaktní platební kartou ve vozidlech MHD se v Plzni osvědčil a funguje již rok | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Jiří JuklJiří Jukl

Starosta Hartmanic

Více

Vítězslav BlažekVítězslav Blažek

ekonom, starosta obce Chotíkov

Více

Miroslav VildMiroslav Vild

místostarosta obce Holoubkov

Více

Unikátní systém placení jízdného bezkontaktní platební kartou ve vozidlech MHD se v Plzni osvědčil a funguje již rok

Plzeň, 18.05.2016, aktualizováno 08.06.2016 10:51 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

Plzeň zůstává v ČR jediným místem, kde si mohou lidé koupit jízdenku ve všech 370 vozidlech MHD jízdenku prostřednictvím bezkontaktní platební karty. Tuto službu už rok využívá více než desetina pasažérů Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Platby bezhotovostní kartou už předstihly nákupy jízdenek prostřednictvím SMS a snížily tak zejména v noci počty černých pasažérů. Bezkontaktní platební kartu používá 60 procent populace ČR, což představuje evropskou špičku. Vedle bezkontaktní karty lze v Plzni platit jízdné čipovou Plzeňskou kartou, papírovými jízdenkami, jízdenkami kupovanými přímo u řidiče a prostřednictvím SMS zpráv.

„Nikde jinde v kontinentální Evropě takové řešení nefunguje. Podobný systém je nejblíže v Londýně, kde si ale cestující může koupit bankovní kartou jízdenku jen sám pro sebe a ne, tak jako v Plzni, pro celou rodinu. V Česku využívají toto odbavení na některých linkách v Liberci a Brně. Praha ho má zatím na dvou tramvajových linkách a na letiště, což zavedlo také Brno,“ uvedl Jan Kubíček z ČSOB.

„Platba bezkontaktní kartou za dvě vteřiny komfortně obslouží náhodného cestujícího, který přijede do Plzně s rodinou. Také v noci, když jedete z restaurace a nemáte drobné nebo jízdenku, vám velmi pomůže,“ vysvětlil výhody systému Radomír Kozler z PMDP. Systém si v Plzni oblíbili cizinci, kteří obstarají třetinu plateb. ransakce se zúčtovávají až po několika dnech nebo určité sumě, což zlevňuje bankovní poplatky. Jen za duben eviduje dopravní podnik 97 tisíc transakcí bankovní kartou, což je na Plzeň se 170 tisíci obyvateli vysoké číslo. V květnu se očekává, že počet transakcí překročí hranici 100 tisíc. Počet unikátních uživatelů je 28 tisíc, měsíční rekord je 117 jízdenek zakoupených na jednu kartu, průměr je pět.

Předseda představenstva PMDP a zároveň ředitel společnosti Michal Kraus zdůraznil, že Plzeň by svým systémem platby mohla i pro jiná města nastavit standard tak, aby v ČR vznikala stejná technologická řešení, která by byla nejlepší podporou veřejné dopravy. Každé město si zatím ale jde vlastní cestou a je rádo, že má své autonomní řešení, které je však násobně nákladnější.

Autor: Richard Beneš

Hodnocení:

-5-4-3-2-1012345

Příbuzné články

Doporučujeme také


Diskuse (18 příspěvků)

Vyměnit obrázek Bezpečnostní kód

Vaše jméno:
Opište kód:
Komentář:

Fery 22.05.2016 19:51, Reagovat

K lepší kultuře cestování by jistě přispěly kvalitnější sedadla ve vozech MHD. Ty dřevěné „sesle“ mě připomínají dobu mého raného mládí. A to jsou šedesátá léta minulého století.

Holub 23.05.2016 21:52, Reagovat

To je, milý Fery, daň za \"demokracii\". HMD v Plzni s oblibou jezdí bezdomovci, vyloučit je z přepravy je vrcholně obtížné - mají totiž \"svá práva\". Dřevěné sedačky se po nich snadněji čistí, podobně jako i po jiných nepřizpůsobivých cestujících.
Proto si otlačujete pozadí jako za socialismu, ovšem demokraticky.

Fery 24.05.2016 08:50, Reagovat

Tomu se říká cesta nejmenšího odporu, místo pořádného systémového řešení, na to doplatí řádní cestující, kteří řádně platí. Ceny za dopravu se zvyšují, ale vracíme se kulturou cestování do minulého století.Na to si vlastně v naší zemi zvykáme v mnoha oblastech. Místo kvalitního řešení, které by odpovídalo dnešní moderní době, slyšíme vždy argumenty (výmluvy) proč to nejde. Prostě cesta nejmenšího odporu.

Jaroslav I. 20.05.2016 11:46, Reagovat

Tady se to zase hemží sráčema jako KAB a Holub, který se vydávají za mravokárečníky, ale jsou tak ubohý, že umí jen zvatlat!

KAB 20.05.2016 14:14, Reagovat

Koukám že Vosí hnízdo změnil identitu :)

KAB 19.05.2016 08:01, Reagovat

Musím říct, že tohle je skutečně majstrštyk - dost jezdím po ČR a SR a s takhle intuitivním odbavením jsem se nikde nesetkal ani vzdáleně.

Všude je třeba buď někde shánět nějaké papírové lístky a ty označovat (s rizikem, že to bude blbě, třeba obráceně), případně shánět drobné mince (leckde automaty ani nevracejí) a leckde je problém i zjistit, jak za MHD vůbec zaplatit. V tomhle je Plzeň někde úplně jinde - stačí karta, kterou má skoro každý a je to bez problémů.

Ona obecně MHD v Plzni patří mezi ty nejlepší v zemi, sice malinko dražší, zvlášť předplatné už je asi za hranou, ale je tu vysoká kvalita vozů (většina nízkopodlažních a relativně nových), jízdní řády a linky jsou dobře nastavené - a to říkám jako jinak dost zuřivý kritik politiků a politiky a Plzeň z toho nevyjímaje.

Kraisler 19.05.2016 10:36, Reagovat

Jo tak jeďte se podívat taky na západ a ne jen na východ. Možná zjistíte, že jsme tu Ameriku my neobjevili. A berte to tak, že je to sice krásný moderní systém, který však cálují občané Plzně a spousta peněz padá do kapes vrcholných manažerů PMDP, či města. Já jezdím po celé Evropě a podobný systém, ne-li lepší a dokonce i levnější,člověk nalezne ve Skandinávii, Benelexu, Francii či Anglii a v dalších zemích na západě. Ovšem systém karty, který je u nás, je skvělý pro místní, ale pro turisty? Přijedu do Rotterdamu, v automatu koupím lístek - drobná aura snad má každý a jedu hned. A jak u nás? Za přirážku u řidiče, nebo komplikované přes sms? Domlouvání se s lidma, kde si mohu koupit lístek apod. ZKuste se vcítit do roli turisty a pak zjistíte, že v cizině je koupě lístků orpavdu výhodnější. A hromadná doprava by neměla být prioritně jen pro místní....kteří jí navíc v Plzni tolik nevyužívají, jak by se myslím mělo.

KAB 19.05.2016 10:47, Reagovat

Platební kartu má každý, ať je to turista nebo občan ČR či obyvatel Plzně - takže placení kartou je tou nejlepší a zdaleka nejjednodušší variantou, protože může zaplatit skutečně každý a to velmi jednoduše tím, že prstem ťukne na dobu, jak dlouho chce jet a přiloží kartu - bez návodu, bez hledání mincí a automatů atd. To jde skutečně pouze v Plzni.

V nějaké jiné zemi možná také, ale dle článku jen v Londýně a to ještě ne tak přímo. Nechápu jak by kdekoliv v cizině mohla být koupě lístků jednodušší nebo výhodnější (to znamená co?), vždyť jednoduššeji než v Plzni to prostě udělat uř nejde - pominu-li možnost bezplatné přepravy, což někde je, ale to se nás netýká.

Kraisler 20.05.2016 22:24, Reagovat

Myslíte, že cizinci jsou ochotní jentak kdekoliv přiložit kartu, v době, kde je vše tak \"bezpečné\"? Lístek je v tomto pohledu naprosto bezpečný. Zkuste se trošku zamyslet. S platební kartou zřejmě i spíte a chodíte na záchod, že?

KAB 21.05.2016 06:48, Reagovat

Ale no tak, to si určitě děláte srandu :) Co je asi bezpečnější než placení kartou - v dnešní době, kdy se krade a loupí i v centrech měst jako je Plzeň, je karta tou nejbezpečnější \"hotovostí\".

Miliarda rocni ztrata 18.05.2016 15:42, Reagovat

Kazdy rok temer miliarda provar za fungovani PMDP a takovy krasny P.R.

A po volbach hura a nakoupime tramvaje u Skody Transportation. Pouze se Bernard nemuze podepsat sam jako objednatel i dodavatel. Tak si daji kafe s exkolegou. A pokud se nesplni kriiteria ze smluv, stat to jako u lokomotiv zalepi v radech stamilionuuuuuuu

At zije mafie

Holub 18.05.2016 23:11, Reagovat

Nu, kdybyste měl platit skutečné náklady na každou jízdu, tj. 55 Kč, asi byste také nebyl spokojený. Tak holt doplácí město. Kdyby nedoplácelo, jezdili bychom auty, ale to bychom nejezdili, nýbrž stáli v kolonách, protože by bylo město totálně neprůjezdné. Takže město doplácí na veřejnou dopravu, jako ostatně každé město v civilizovaném světě, aby se v něm dalo vůbec žít.
Bez veřejné dopravy jistě lze žít také, a nikdo na ni nemusí ani doplácet. Příklady najdete v Sanaa (Jemen), jistě i v městech v Súdánu, v Zimbabwe i jinde.
Dovolte otázku - už jste někdy slyšel vyprávět o lidské hlouposti? (Neurážejte se, to je citát ze Švejka).

Kraisler 19.05.2016 10:30, Reagovat

A Vy jste Holub člověk, nebo Holub zvíře? Váš názor by zřejmě sesmolilo i děcko první třídy. Nějaké náklady na dopravu si strčte jinak. Tohleto hausnumero jste si zřejmě vycucal z prstu, že? Co takové platy vrcholných manažerů PMDP? Ty se Vám zdají zřejmě naprosto OK, že? Představenstvo, dozorčí rada, všichni zobou na ukor hromadné dopravy. Jak je možné, že při nižší ceně nafty a elektřiny se ceny zvedají? vysvětlete mi to. Co jsem slyšel u dopravců v Ostravě, došlo tam k ušetření o 30 procent. Takže to znamená, že u nás musí mít logicky zisk o 30 procent vyšší, když ceny dolů nešly. Já stále nějak nechápu Váš přihlouplý názor, kdy se nějak marně snažíte obhájit neobhajitelné. Cena dopravy by měla být nižší. Jak je možné, že Praha má mnohem kvalitnější dorpavu za stejnou cenu? Jak je možné, že za dvacet let podniky(město) nepostavily metr kolejí? Kde jsou ty peníze? Ty peníze se jednoduše rozkrádají a Vy to tady zamaskováváte nějakou cenou, navíc opravdu nesmyslnou.

Patrik 18.05.2016 23:40, Reagovat

No ja se pana nezastavam, ale preci jen je prece na rade personalni audit, nakupy, optimalizace tras i km.
Vam pripada normalni, ze se tam ukryva rada neschopnych manazeru a expolitiku? Prispivat lze, ale rozumne. Ne socialisticky... To by se Svejk divil.

Ondra 20.05.2016 21:29, Reagovat

No a teď si představte, že náklady na jízdenky, vybírání jízdného, tím pádem revizory a celou agendu je vyšší, než částka vybraná za jízdné. Takže by stačilo nevybírat jízdné a hned by se ušetřila nemalá suma.

Holub 23.05.2016 21:55, Reagovat

Mýlíte se, máte chybná čísla. Částečně to může platit o revizorech, protože vzhledem k našemu \\\"demokratickému\\\" právnímu řádu je mnohdy jízdné a i pokuta od černých pasažérů nevymahatelné. Ale kdyby revizoři nebyli, neplatil by za jízdné vůbec nikdo.....

KAB 22.05.2016 05:45, Reagovat

Zajímavá myšlenka :) Jenže náklady jsou i jiné - investice do vozů a kolejí a trolejí, mzdy řidičů a řidiček, nákup elektřiny a nafty, opravy atd. atd.

Náklady by se sice o něco málo snížily, ale tržby by byly nula, takže dotace by musela být více než dvojnásobná než je dnes. Ne že by to nešlo, kdyby se současně výrazně omezila osobní doprava ve městě, byl bych pro, ale k tomu není politická vůle a hlavně odvaha (což chápu, naštvat si polovinu voličů si nedovolí níkdo).

Karel 19.05.2016 09:45, Reagovat

Městskou dopravu je zatím nutné dotovat...a tramvaje ze Škodovky nejsou zas tak špatné, řekl bych, že lepší než ty, které se teď nově pořizují, co do prostoru a techniky. Samozřejmě nejlépe kdyby bylo vypsáno přehledné a průhledné výběrové řízení. Platbu kartou v tramvaji využívám poměrně hojně.

Jenom k článku...je to krásné PR, jenom by nebylo od věci si ho po sobě přečíst nebo si zaplatit korektora. Čas od času nějakou chybu snesu, ale tohle je amatéřina, jakoby to někdo psal na poslední chvíli.

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.