Ochránkyně veřejných práv se svými lidmi sbírala v Plzni podněty k šetření nebo stížnosti na úřady

Ochránkyně veřejných práv se svými lidmi sbírala v Plzni podněty k šetření nebo stížnosti na úřady | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Anketa

Z výsledku prezidentských voleb jsem

Nadšený2,63%
Spokojený57,89%
Zklamaný23,68%
Zdrcený7,89%
Šokovaný7,89%

Celkový počet hlasů: 38

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Petr BalounPetr Baloun

Jednatel obchodní společnosti

Více

Petr KrálPetr Král

Předseda MO SPOZ Rokycany, místopředseda KV SPOZ Plzeňského kraje

Více

Oto BrachtelOto Brachtel

IT specialista

Více

Ochránkyně veřejných práv se svými lidmi sbírala v Plzni podněty k šetření nebo stížnosti na úřady

Plzeň, 15.10.2015, aktualizováno 16:16 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

Výjimečně nikoliv na inspekční cestu dorazila do Plzně ochránkyně lidských práv, ombudsmanka Anna Šabatová se svými lidmi. Objíždí všechny krajské úřady v republice, kde vždy na jeden den otevře informační stánek, kam mohou lidé přicházet se svými problémy. Právníci Kanceláře veřejného ochránce práv jim pak vysvětlují působnost a pravomoci ochránkyně a na místě s nimi také mohou sepsat či převzít podnět k šetření, tedy stížnost na úřady nebo na diskriminaci.

Ombudsmanka Anna Šabatová při návštěvě Krajského úřadu Plzeňského kraje | Autor: Richard BenešOmbudsmanka Anna Šabatová při návštěvě Krajského úřadu Plzeňského kraje | Autor: Richard Beneš

„Přemýšleli jsme o tom, že by bylo dobré čas od času vyjet do regionů jinak než formálně na šetření. Vymysleli jsme proto formát, který má smysl, centrem setkání s občany je krajský úřad v daném kraji. Nesetkáváme se ale s politickou reprezentací, jen s úředníky a s občany. Pokaždé také během dne navštívím jeden sociální ústav, tentokrát jsem byla Domově pro osoby se zdravotním postižením Stod,“ uvedla Anna Šabatová.

A právě návštěvu domova ve Stodu si ombudsmanka náležitě pochvalovala. „Stod jsem navštívila poprvé pracovně asi před sedmi léty a nyní jsem nadšena z toho, jak se to tam změnilo k lepšímu, proběhla tam transformace a na vlastní oči jsem viděla ty výsledky. Lidé závislí dříve na čtyřiadvacetihodinovou péči chodí nyní sami ven, dokáží cestovat veřejnou dopravou do práce, pracují a zvýšila se jejich soběstačnost. Samozřejmě, že to nejde u všech klientů, ale v mnoha případech se to podařilo. Někteří mají podporu jednu hodinu denně, někteří déle. Nadšeni z nových poměrů jsou i zaměstnanci,“ prohlásila Šabatová.

Podle slov Anny Šabatové se lidé obracejí na ombudsmana s žádostí o pomoc v oblasti sociální, nejčastějším tématem, které se objevuje ve všech krajích jsou důchody a sociální dávky. Dále pak chtějí lidé řešit sousedské spory. „Chtěli jsme také zjistit, co pálí jednotlivé úřady. A to bohužel nezjistíme, když na úřady jezdíme v rámci našeho šetření,“ konstatovala Šabatová.

Letos se pozornost ochránkyně veřejných práv upírala také směrem k Sociálnímu a zdravotnímu centru Letiny na jižním Plzeňsku, kde proběhla kontrola, která zjistila závažné nedostatky. Klienti žili v nedůstojných podmínkách a kancelář ombudsmana se obrátila na Krajský úřad Plzeňského kraje centrum v Letinech uzavřel. „Udělali jsme, co bylo v našich možnostech, proběhla návštěva, kontrola a následovaly sankce v podobě medializace případu. Obrátili jsme se na kraj s žádostí o prošetření případu,“ řekla Šabatová. Kraj provedl začátkem března v ústavu důkladnou inspekci, jejíž závěr zněl, že centrum splňuje, co splňovat má.

„Případ prokázal, že potřeba systémové změny zákona, který by zpřísnil podmínky registrace a měl i případně možnost odejmout registraci. Výsledky krajské kontroly nechci nyní komentovat, kraj tam problém neviděl, já ho tam vidím. Jsem ale připravena vést debatu s krajským úřadem,“ uvedla Šabatová. Vedení centra v Letinech podalo na ombudsmanku žalobu a v případě další kontroly se rozhodla jejím zaměstnancům a asistentům „neumožnit vstup\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" do objektu.

Samotnou Šabatovou naopak vedení centra k návštěvě zve, aby „si mohla udělat ucelený a vlastní obraz o fungování společnosti. Ta ovšem takové pozvání striktně odmítla. „Přijedu tam pouze jako kontrolní orgán a ne na jejich pozvání, kdy mě tam chtějí provádět a ukazovat jak je tam všechno v pořádku. Smyslem našich návštěv je zajistit, aby se se starými, nemocnými a postiženými lidmi zacházelo důstojně. Nejde nám o trestání zařízení a snahu o jejich poškozování,\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" dodala Šabatová.

Autor: Richard Beneš

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.