Ochránkyně veřejných práv se svými lidmi sbírala v Plzni podněty k šetření nebo stížnosti na úřady

Ochránkyně veřejných práv se svými lidmi sbírala v Plzni podněty k šetření nebo stížnosti na úřady | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Petr DoušaPetr Douša

Designer

Více

Václav BoučekVáclav Bouček

Vědecký pracovník

Více

Rudolf StáhlichRudolf Stáhlich

Starosta Drahoňův Újezd

Více

Ochránkyně veřejných práv se svými lidmi sbírala v Plzni podněty k šetření nebo stížnosti na úřady

Plzeň, 15.10.2015, aktualizováno 16:16 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

Výjimečně nikoliv na inspekční cestu dorazila do Plzně ochránkyně lidských práv, ombudsmanka Anna Šabatová se svými lidmi. Objíždí všechny krajské úřady v republice, kde vždy na jeden den otevře informační stánek, kam mohou lidé přicházet se svými problémy. Právníci Kanceláře veřejného ochránce práv jim pak vysvětlují působnost a pravomoci ochránkyně a na místě s nimi také mohou sepsat či převzít podnět k šetření, tedy stížnost na úřady nebo na diskriminaci.

Ombudsmanka Anna Šabatová při návštěvě Krajského úřadu Plzeňského kraje | Autor: Richard BenešOmbudsmanka Anna Šabatová při návštěvě Krajského úřadu Plzeňského kraje | Autor: Richard Beneš

„Přemýšleli jsme o tom, že by bylo dobré čas od času vyjet do regionů jinak než formálně na šetření. Vymysleli jsme proto formát, který má smysl, centrem setkání s občany je krajský úřad v daném kraji. Nesetkáváme se ale s politickou reprezentací, jen s úředníky a s občany. Pokaždé také během dne navštívím jeden sociální ústav, tentokrát jsem byla Domově pro osoby se zdravotním postižením Stod,“ uvedla Anna Šabatová.

A právě návštěvu domova ve Stodu si ombudsmanka náležitě pochvalovala. „Stod jsem navštívila poprvé pracovně asi před sedmi léty a nyní jsem nadšena z toho, jak se to tam změnilo k lepšímu, proběhla tam transformace a na vlastní oči jsem viděla ty výsledky. Lidé závislí dříve na čtyřiadvacetihodinovou péči chodí nyní sami ven, dokáží cestovat veřejnou dopravou do práce, pracují a zvýšila se jejich soběstačnost. Samozřejmě, že to nejde u všech klientů, ale v mnoha případech se to podařilo. Někteří mají podporu jednu hodinu denně, někteří déle. Nadšeni z nových poměrů jsou i zaměstnanci,“ prohlásila Šabatová.

Podle slov Anny Šabatové se lidé obracejí na ombudsmana s žádostí o pomoc v oblasti sociální, nejčastějším tématem, které se objevuje ve všech krajích jsou důchody a sociální dávky. Dále pak chtějí lidé řešit sousedské spory. „Chtěli jsme také zjistit, co pálí jednotlivé úřady. A to bohužel nezjistíme, když na úřady jezdíme v rámci našeho šetření,“ konstatovala Šabatová.

Letos se pozornost ochránkyně veřejných práv upírala také směrem k Sociálnímu a zdravotnímu centru Letiny na jižním Plzeňsku, kde proběhla kontrola, která zjistila závažné nedostatky. Klienti žili v nedůstojných podmínkách a kancelář ombudsmana se obrátila na Krajský úřad Plzeňského kraje centrum v Letinech uzavřel. „Udělali jsme, co bylo v našich možnostech, proběhla návštěva, kontrola a následovaly sankce v podobě medializace případu. Obrátili jsme se na kraj s žádostí o prošetření případu,“ řekla Šabatová. Kraj provedl začátkem března v ústavu důkladnou inspekci, jejíž závěr zněl, že centrum splňuje, co splňovat má.

„Případ prokázal, že potřeba systémové změny zákona, který by zpřísnil podmínky registrace a měl i případně možnost odejmout registraci. Výsledky krajské kontroly nechci nyní komentovat, kraj tam problém neviděl, já ho tam vidím. Jsem ale připravena vést debatu s krajským úřadem,“ uvedla Šabatová. Vedení centra v Letinech podalo na ombudsmanku žalobu a v případě další kontroly se rozhodla jejím zaměstnancům a asistentům „neumožnit vstup\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" do objektu.

Samotnou Šabatovou naopak vedení centra k návštěvě zve, aby „si mohla udělat ucelený a vlastní obraz o fungování společnosti. Ta ovšem takové pozvání striktně odmítla. „Přijedu tam pouze jako kontrolní orgán a ne na jejich pozvání, kdy mě tam chtějí provádět a ukazovat jak je tam všechno v pořádku. Smyslem našich návštěv je zajistit, aby se se starými, nemocnými a postiženými lidmi zacházelo důstojně. Nejde nám o trestání zařízení a snahu o jejich poškozování,\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" dodala Šabatová.

Autor: Richard Beneš

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.