Hejtmanství s bavorskou vládou bije na poplach kvůli nedostatečné dopravní infrastruktuře na česko-bavorském pomezí

Hejtmanství s bavorskou vládou bije na poplach kvůli nedostatečné dopravní infrastruktuře na česko-bavorském pomezí | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Anketa

Z výsledku prezidentských voleb jsem

Nadšený7,88%
Spokojený45,45%
Zklamaný19,39%
Zdrcený12,12%
Šokovaný15,15%

Celkový počet hlasů: 165

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Josef MišteraJosef Mištera

Ředitel ústavu umění a designu ZČU v Plzni

Více

Miroslav HejzekMiroslav Hejzek

Sezónní promotér, barman, MC a DJ

Více

Iveta PohořeláIveta Pohořelá

Vedoucí terapeutické dílny

Více

Hejtmanství s bavorskou vládou bije na poplach kvůli nedostatečné dopravní infrastruktuře na česko-bavorském pomezí

Folmava, 13.01.2015, aktualizováno 21.01.2015 14:31 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

Dramatická dopravní situace, ke které se schyluje na česko - bavorské hranici přiměla ke společnému jednání představitele Plzeňského kraje a bavorské vlády. Výsledkem konference, je Rezoluce k dopravnímu propojení česko-bavorského prostoru. V té požadují přestavbu a výstavbu železničního koridoru Michov/Norimberk – Schwandorf – Furt im Wald – Plzeň – Praha a propojení spolkových silnic B85 a B20 směrem na českou komunikaci I/26 od Folmavy ve směru na Domažlice a dále na Plzeň jako tří až čtyř proudovou. Jedná se o dva klíčové projekty, které umožní další růst hospodářské spolupráce obou zemí. Ministři dopravy ČR a SRN budou jednat o obou projektech 12. února.

Ještě letos dokončí Němci tříproudou silnici vedoucí z Chamu k hraničnímu přechodu Folmava a do deseti let plánují rozšíření této komunikace B20 i navazující B85 na čtyřpruh. Česká strana se obává toho, že stávající dvouproudá silnice navazující ve Folmavě nebude mít dostatečnou kapacitu, povede to k ucpávání komunikace I/26 a snížení její propustnosti. „Bavorský ministr dopravy už informoval českou vládu o tom, že oni už jsou s těmi pracemi třípruhu na B20 téměř hotovi a že se obávají toho, co to udělá s jejím pokračováním směrem na Plzeň. Chceme také na české straně čtyřpruh. Několikrát jsem dostal z českého ministerstva dopravy odpověď ve smyslu, že česká strana se zásadní modernizací I/26 i přes mé argumenty nepočítá,“ konstatoval náměstek hejtmana Plzeňského kraje Jaroslav Bauer (ČSSD).

Dramatickou situaci navíc umocňuje záměr státu, který hodlá i na základě tlaků německé strany, uzavřít pro kamionovou dopravu hraniční přechody Všeruby i Lísková, což představuje další nárůst nákladní dopravy na hraniční přechod Folmava.

Velmi kritický byl k nedostatečným krokům české vlády a zejména pak k ministerstvu dopravy také Ivan Kalina, poradce Rady PK pro přeshraniční spolupráci v oblasti dopravy. „V posledních létech se akcentoval rozvoj dopravní infrastruktury směřující z ČR do Rakouska. Naše hospodářské styky s Rakouskem ovšem činí pouze procentuální zlomek styků se SRN, zejména pak s Bavorskem. Skoro to tak vypadá, že si mnozí naši představitelé chtěli usnadnit svoje cestování na lyže do Alp. Zapomněli na to, že aby tam mohli na ty lyže jezdit, tak k tomu potřebují mít finanční prostředky. A ty se tvoří na ose ČR - Bavorsko. Teď je akutně čas k tomu, aby došlo k hodnotovému přeskupení zájmu ČR versus Německo,“ konstatoval Kalina.

Bavorsko chce dále vybudovat také železniční koridor od hranic do Schwandorfu, který pokračuje do Mnichova nebo Norimberku. Zdvojkolejnění a elektrifikace této trati si má vyžádat podle člena německého spolkového sněmu a místopředsedy výboru pro dopravu Karla Holmeiera 350 milionů eur a část z Plzně na česko-bavorskou hranici 106 milionů eur. Pokud se na tom ministři 12. února dohodnou, začnou se připravovat projekty. „Koridor je zatím u nás ve fázi studie, nic moc připraveno není. Na německé straně je to stejné. Pokud by se výstavba nové trati dostala do plánu spolkových investic, stihla by se dokončit do roku 2030," zdůraznil Kalina.

Železnice Praha - Mnichov je podle představitelů obou zemí důležitější než dokončovaný koridor Praha - Plzeň - Cheb, pokračující na Drážďany. V Mnichově je podle politiků důležité mezinárodní letiště a loni byl v bavorském Regensburgu postaven velký přístav a železniční terminál. Podle Holmeiera míří do Německa stále více vlaků z Číny, které pak pokračují dál do Evropy. Logické by proto podle jeho slov bylo, aby jezdily přes Prahu na Mnichov, a ne přes Drážďany.

„Domníváme se, že je nutné koordinovat postup v záležitostech dopravní infrastruktury, a proto jsme vyvolali setkání na toto téma. Spolupráce mezi Bavorskem a Plzeňským krajem a v této souvislosti také mezi Německem a Českou republikou, se může dále prohlubovat v případě, že bude mít k dispozici kvalitní dopravní infrastrukturu,“ uvedl dále při jednání náměstek hejtmana Bauer. Česká republika je na čtvrté pozici mezi hospodářskými partnery Bavorska, které je naopak pro ČR jedna ze tří zemí, se kterou má nejintenzivnější obchodní styk.

Během prvního čtvrtletí roku 2015 bude SRN schvalovat plán investic na příštích patnáct let. „Schválení rezoluce na dnešním jednání je poslední možností, jak upozornit na důležitost dopravního spojení mezi Bavorskem a Českou republikou před schválením plánu dopravních investic v Německu,“ dodal Ivan Kalina.

Autor: Richard Beneš

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.