Nádražní budova po rekonstrukci prokoukla, cestující uvítá v Plzni důstojné prostředí

Nádražní budova po rekonstrukci prokoukla, cestující uvítá v Plzni důstojné prostředí | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Anketa

Z výsledku prezidentských voleb jsem

Nadšený7,88%
Spokojený45,45%
Zklamaný19,39%
Zdrcený12,12%
Šokovaný15,15%

Celkový počet hlasů: 165

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Pavel DostálPavel Dostál

Jaderný inženýr, člen Republikového výboru Svobodných

Více

Město KdyněMěsto Kdyně

Více

Vladimír RýdlVladimír Rýdl

svařovací technik, člen Rady OZ Hromnice

Více

Nádražní budova po rekonstrukci prokoukla, cestující uvítá v Plzni důstojné prostředí

Plzeň, 20.06.2012, aktualizováno 14:38 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

Nebývale vysoká koncentrace politiků z vedení města i z Plzeňského kraje byla ve středu k zastižení při slavnostním otevření rekonstruovaných prostor výpravní budovy hlavního nádraží Českých drah v Plzni. Cílem veškerých oprav a stavebních prací bylo zlepšení stavu kulturní památky a zároveň zkvalitnění prostředí pro cestující veřejnost. Rekonstrukce nádraží začala v červnu 2011 a plánované opravy skončily letos v květnu. Celkové náklady stavby dosáhly téměř 20 milionů korun.

Vstupní hala nádraží ČD po rekonstrukci řádně prokoukla | Autor: Richard BenešVstupní hala nádraží ČD po rekonstrukci řádně prokoukla | Autor: Richard Beneš

„Krajské město Plzeň a jeho hlavní nádraží, podle velikosti a počtu přepravovaných cestujících šesté v síti Českých drah, si opravu jistě zasloužilo. Jsme si vědomi, že by potřebovalo opravu nejen částečnou, ale celkovou. Na tu však momentálně nelze vyčlenit dostatečný objem financí. Proto jsme rádi, že se podařilo alespoň stávající dílčí zlepšení stavu nádraží,“ uvedl Vladimír Bail, první místopředseda představenstva Českých drah.

U slavnostního přestřižení pásky nechyběli mimo jiné zprava primátor Martin Baxa a náměstek hejtmana Jaroslav Bauer | Autor: Richard Beneš

„Jezdíval jsem v minulosti z nádraží do školy a tehdy to bývala zašlá a špinavá budova. Nikdy předtím jsem si nevšiml, jaké jsou tady krásné nástěnné malby. Nádraží se nyní změnilo v nádherný objekt s památkovými prvky. Cestující to ocení jako důstojnou vstupní bránu do našeho města,“ řekl primátor města Martin Baxa (ODS).

„Je moc příjemné vidět, jak hodně práce se zde udělalo za 20 milionů korun. Občané se konečně dočkali důstojného prostředí pro cestující. Mohlo by to také zvýšit zájem veřejnosti o cestování vlakem,“ konstatoval náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD).

stupní hala nádraží ČD po rekonstrukci řádně prokoukla | Autor: Richard Beneš

I když se nejednalo o generální opravu celého objektu, šlo o nejzásadnější opravu výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží od konce druhé světové války, kdy byl tento objekt opraven po vážném poškození bombardováním při spojeneckém náletu na Plzeň a kdy mu hrozila demolice.

Opravena je i dříve velmi nevzhledná a špinavá zadní část nádražní budovy | Autor: Richard Beneš

Práce zahrnovaly částečnou opravu fasád objektu včetně repase dochovaných historických oken a dveří a výměny novodobých za repliky historických. Na severní, jižní a západní straně budovy byla v úrovni 1. nadzemního podlaží, tedy v úrovni nástupišť, opravená fasáda. Východní fasáda prošla opravou v celém rozsahu. Na východní straně se rovněž upravila plocha související s budovou a nově se zde položila zámková dlažba. Ve vstupní hale jsou opravené omítky, štukatérské prvky, je nově vymalováno, takže vynikly původní prvky malby. Většina prací probíhala v noční době, kdy je výpravní budova uzavřena.

Nechyběly ani hostesky ve slušivých uniformách | Autor: Richard Beneš

Nejrozsáhlejší a po malování nejvíce omezujícími pracemi z pohledu cestujících se stala výměna dlažby na celé ploše spodní haly. Dlažba je ručně dělaná a jde o přesnou kopii původní dlažby. Rekonstrukcí prošly i legendární obří sochy hutníka a železničáře na obou stranách hlavního schodiště. V ruce hutníka se po mnoha létech opět objevila naběračka na roztavený kov, kterou v minulosti někdo odcizil a socha tak stála s prázdnými rukama. Zlé jazyky tvrdí, že v souvislosti se současnými problémy společnosti Pilsen Steel, která je před krachem, půjde zřejmě o posledního hutníka v Plzni.  

„Veškeré stavební úpravy budovy nádraží se uskutečnily na základě projednání se zástupci památkové péče. Nezbývá než konstatovat, že realizovaná obnova kulturní památky se z hlediska památkové péče řadí mezi ty úspěšné. Můžeme se těšit na další etapu, která dokončením fasád umožní barevné sjednocení celé budovy,“ uvedl Jiří Koranda z Odboru památkové péče Magistrátu města Plzně.

Rekonstrukcí prošla i proslulá socha slévače | Autor: Richard Beneš

Autor: Richard Beneš

Hodnocení:

-5-4-3-2-1012345

Příbuzné články

Doporučujeme také


Diskuse (2 příspěvky)

Vyměnit obrázek Bezpečnostní kód

Vaše jméno:
Opište kód:
Komentář:

P. 27.10.2018 11:33, Reagovat

Neboj, on to komunisticky nejpopularnejsi miliardar zase zaridi, aby vy co nechcete makat jste zas meli jizdenky zadarmo a dal mohli bastit populisticky zvasty od z*rdu jako Zeman (to je dneska slusny slovo, kdyz to muze rikat prezident v rozhlase) a ti co opravdu pracuji vam to museli platit na danich.

Vosí Hnízdo 21.06.2012 17:14, Reagovat

No, jen aby si to nádraží lidé užili. Při současných cenách jízdného si myslím, že jízda vlakem je sváteční luxus, možný si dopřát jen velice výjimečně, zejména s celou rodinou. V dobách, kdy toto nádraží neslo jméno našeho 1. dělnického prezidenta však byla jiná situace. To se za pár kaček dala přejet vlakem napříč celá republika. Jo, doba se mění, tak nejspíš rodinky s dětmi budou chodit do nádražní haly obdivovat rekonstrukci, mlsně koukat na odjíždějící poloprázdné vlaky a závidět těm, co na jízdenku ještě mají. Rodiče dítkám budou říkat, že v dobách kdy tu vládli komunisté se z tohoto nádraží dalo odjet i na rodinný výlet vlakem. Dnes je toto téměř nereálné. Ono je totiž důležitější nakrmit kručící břicho než výletovat. Spočtěte si, co by stál 4 členou rodinku výlet vlakem například do nedaleké Prahy a jistě mi dáte za pravdu. Tedy nejste-li vyloženě kmotrovsky nebo zlodějsky založení.

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.