Senátorka Emmerová: Aby měl někdo lepší lékařskou péči jen proto, že na to má, mi připadá tristní

Senátorka Emmerová: Aby měl někdo lepší lékařskou péči jen proto, že na to má, mi připadá tristní | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Anketa

Z výsledku prezidentských voleb jsem

Nadšený7,91%
Spokojený44,07%
Zklamaný21,47%
Zdrcený12,43%
Šokovaný14,12%

Celkový počet hlasů: 177

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Michal ChalupnýMichal Chalupný

Starosta MO Plzeň 4

Více

Pavel ŠindelářPavel Šindelář

Náměstek primátora (pro oblast technickou)

Více

Miroslav JarošMiroslav Jaroš

Člen komise pro obnovu venkova PK

Více

Senátorka Emmerová: Aby měl někdo lepší lékařskou péči jen proto, že na to má, mi připadá tristní

Plzeň, 31.07.2013, aktualizováno 13:02 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

V roce 2008 se stala historicky první ženou ve funkci krajské hejtmanky v České republice. Během své politické kariéry byla čtyřikrát zvolena poslankyní Parlamentu, 14 měsíců byla ministryní zdravotnictví a loni usedla do Senátu. Senátorka Milada Emmerová (ČSSD) se v rozhovoru pro server Regionpodlupou.cz velmi kriticky vyjádřila na adresu současné Poslanecké sněmovny, ve které se v roce 2010 najednou objevilo hodně nových tváří, jejichž nezkušenost a vysoké sebevědomí vede k častým půtkám a rozporům.

„Paní docentko, Vy jste byla poslankyní do října 2012, než jste zvítězila v senátních volbách, jak vnímáte současné dění v Parlamentu. Jste ráda, že už tam nejste?“

„Abych řekla pravdu, tak jsem, protože takou, jak se říká lidově partu, jsem tam ještě nezažila. Pro mě jsou směrodatní zaměstnanci Sněmovny, kteří velmi trpí a říkají totéž, že takovou sestavu tam ještě nezažili.“

„Už hezkou řádku let zastáváte významné politické posty, nemáte pocit, že se politika, její kultura a úroveň někam řítí, lidé jsou velmi nespokojeni a znepokojeni?“

„Mám přesně ten pocit, tak jak jste to teď vylíčila a mám z toho trochu strach. Je mi líto spoluobčanů, mých blízkých, kteří jsou velmi nespokojeni. Není to dobrá situace a chtělo by, aby to někdo rozštípl, jak se říká. Chtělo by to tvrdší ruku a pravidla, která by byla sociální. To co se vyrobilo například za pana ministra Drábka, tak jsem trpěla, ruku nezvedla, ale nebylo mi to nic platné.“

„Vy jste byla do Sněmovny zvolena čtyřikrát. Proč je ta poslední podle Vás nejhorší?“

„Jsou tam lidé, které léta znám, ale jsou tam lidi noví, mladí, kteří neměli žádné zkušenosti, nicméně veliké sebevědomí a místy byli i směšní. Pak se tam nastolila kultura ne podle těch starších, kteří se chovali slušně, ale podle těch mladých, sebevědomých. A ta mi teda dost vadila. Navíc ta jejich nezkušenost politická, historická vedla k tomu, že se tam věčně vedly půtky a rozpory. Někteří lidé jsou cyničtí, bezohlední a nemyslí na to, co si pomyslí lidé, když je uvidí při přenosu.“

„Senát řadu zákonů vrací zpět do Sněmovny, která ho vždy přehlasuje. Nemáte pocit, že vlastně děláte zbytečnou práci a stejně nic nezměníte?“

„No, vždycky se to nepřehlasuje, někdy se tam našel určitý způsob spolupráce, ale já bych si na Senátu vážila několika věcí. Za prvé, že to je určitá pojistka co se týká platnosti a správnosti schválených zákonů a má v kompetenci ty zákony různě korigovat. Čeho si nejvíce vážím v Senátu je volnost a slušnost diskuse, která je nabitá argumenty. Jsou to lidé zkušení a znalí. Navíc ten jiný volební systém, kdy je ta osoba zvolena jako nej z několika, tak asi také hraje svou roli.“

„Ústavní soud zrušil rozdělení zdravotnictví na standardy a nadstandardy, které se využívaly ve velké míře například u operací očí, výběru sádry. Na tento verdikt, ale údajně doplatí pacienti. Je to pravda, nebo jen jakási manipulace lidí?“

„Standardy a nadstandardy to je moje věčné téma. A už od začátku říkám, že je nutné nejprve vypracovat standardy, pokud někdo chce hovořit o nadstandardech. Bohužel, tahle ta nemoc se táhla až do doby, než nastoupil ministr Heger, který se o to pokusil. Nadstandard, aby měl lepší péči, zatím jen díky zdravotnickému prostředku, aby měl lepší péči jen ten, který na to má, to mi připadá tristní. Ta měřítka by měla být jiná a měli bychom se spolehnout na lékaře, který by rozhodl o tom, jaký prostředek kdo dostane, ale aby za to nikdo neplatil, aby to bylo ze zdravotního pojištění. Tím, že to Ústavní soud zrušil a jsou lidé, kteří by si chtěli koupit něco lepšího a teď to podle zákona nejde v zařízení, které má smlouvu ze zdravotními pojišťovnami, tak to může být předmětem určitých nesnází. Pacient by mohl jít ne zařízení, které nemá smlouvu s pojišťovnami, ale to by musel zaplatit ještě i výkon. Teď lidé uvidí co to je zařízení soukromé a co zařízení smluvní.“

„Ústavní soud také zrušil zvýšení poplatku za pobyt v nemocnici s tím, že to ale mají poslanci legislativně udělat do konce roku sami. Podle toho, jaká je současná situace ve Sněmovně, máte nějaké informace, zda se to připravuje a zda k tomu dojde?“

„Současný mistr zdravotnictví už řekl, že by chtěl ten poplatek zanechat, ale ve výši 60 korun denně nikoliv 100 korun denně. A hlavně bude se to limitovat.“

Senátorka Emmerová s moderátorkou pořadu Alenou Maršálkovu před natáčením pořadu | Autor: Televize ZAK

„Jaký je Váš názor na rušení kojeneckých ústavů a potažmo dětských domovů? Váš stranický kolega poslanec Votava říkal, že bude usilovat o  změnu zákona?“

„Ministr Drábek začal s tím, že se tyto ústavy zruší od dvou let, což mě nabudilo k tomu, že jsem se o to začala intenzivně zabývat. To totiž není možné. To je vidět, že tam asi v tom kojeneckém ústavu nebo dětském domově nebyl, jinak by to nemohl říct. Teď jde o to, že kojenecký ústav už se tak nejmenuje, protože tam nejsou jen kojenci a nazývá se dětské centrum. Změna v zákonu by určitě byla užitečná s ohledem na pěstounskou péči, protože tam jsou tak nadsazeny ty platové tarify, že skoro by z toho mohla být i lukrativní živnost, řekněme hrubě. Zatím se to tak nejeví. Pěstounů bylo a je málo. Mít několik dětí v pěstounské péči považuji za náročnou věc, to klobouk dolů, ale nesmí to být chápáno jako výdělečný podnik.“

„Paní senátorko, v Plané u Mariánských Lázní už deset let není nemocnice základního typu. Ve městě proběhla petiční akce, protože na Tachovsku jsou místa, ze kterých se lidem nedostane do 60 minut akutní lůžkové péče, podle nařízení vlády? Víte o tom, zabýváte se tímto problémem a kdo je za tento stav odpovědný.“

Tenhle problém znám už od nástupu do vyšší politické funkce v roce 2006. Řešila jsem to s tehdejším ministrem Davidem, pak Součkovou a zdá se, že to je tzv. neprůstřelné a to proto, že podle zákona získaly zdravotní pojišťovny určitou prioritu v rozhodování kde, co bude, nebo nebude. Což je špatně. Proto já jsem předložila koncepci zdravotnictví, která měla zajistit potřebnou péči pro každého. Koncepci sice přijala Paroubkova vláda v době, kdy jsem byla ministryně, ale pak nastoupil David Rath a ten ji realizovat nechtěl a jeho nástupci také ne. Současná situace je taková, že jsme jediný kraj, který má v sedmi okresech jen pět nemocnic. Díra je na Tachovsku a Plzni – severu. Pojišťovna rozhodovala o tom, že nemocnice v Plané se neobnoví. Je to špatně, vím to, boj byl marný a rozhodly to pojišťovny.“

„Na začátku srpna začne soudní proces s Davidem Rathem, neohrozí preference ČSSD?“

„Nevím. Myslím si, že tím, že se ČSSD na rozdíl od dnešní ODS, která je v prekérní situaci a přesto křičí do světa, což považuji za nesoudnost a drzost, od Davida Ratha distancovala, tak nevím, jak by ji mohl poškodit. Ale jak ho znám, tak může.“

„Na závěr Vás požádám o politický vtip.“

„Vtipy ráda poslouchám, ale málo kdy je dokážu bezchybně vyprávět, někdy je tzv. „zvojtim“, tak ho přečtu. Stojí dítě před Úřadem vlády a volá: „Máme ale blbou vládu, zdražila nám čokoládu.“ Z okna vykoukne Mirek Kalousek a zvolá: „Ty jsi ale blbé hloupé děcko, zdražili jsme přece všecko.“

„Děkuji Vám za rozhovor.“  

Autor: Alena Maršálková

Hodnocení:

-5-4-3-2-1012345

Příbuzné články

Doporučujeme také


Diskuse (8 příspěvků)

Vyměnit obrázek Bezpečnostní kód

Vaše jméno:
Opište kód:
Komentář:

Vosí Hnízdo 31.07.2013 19:51, Reagovat

Zdravotnictví za peníze je protiústavní a proto by se měla obnovit situace před rokem 89 - BEZPALTNÉ ZDRAVOTNICTVÍ, jak zaručuje Ústava. Aby si někdo mohl zdraví dovolit zaplatit a druhý ne je zvrhlost nejhoršího kalibru.

Volič 01.08.2013 15:10, Reagovat

Je vidět, že tomu nerozumíš. Tam přece nešlo o to, že by to co je zdarma bylo nekvalitní. Mícháš jablka a hrušky.

xXx 01.08.2013 08:27, Reagovat

Radši zemřít, než žít zase za totáče...

Vosí Hnízdo 02.08.2013 10:21, Reagovat

Souhlasím s xXx.

Xxx 02.08.2013 17:14, Reagovat

Nesouhlasím s xXx.

K. 03.08.2013 06:18, Reagovat

Totáč je teď - kapitalismus je vražedný nespravedlivý systém - pouze upgrade systému otrokářského či feudálního. Nevím co na tom někomu imponuje, samozřejmě pokud zrovna sám není otrokářem.

Vosí Hnízdo 03.08.2013 07:04, Reagovat

Souhlasím s Vámi příteli a děkuji za podporu.

K. 05.08.2013 07:23, Reagovat

Vosáku, neříkejte mi příteli!

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.