Kraje požadují, aby stát dodržel memorandum o financování regionální dopravy

Kraje požadují, aby stát dodržel memorandum o financování regionální dopravy | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Anketa

Z výsledku prezidentských voleb jsem

Nadšený7,93%
Spokojený45,73%
Zklamaný19,51%
Zdrcený12,20%
Šokovaný14,63%

Celkový počet hlasů: 164

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Radka TrylčováRadka Trylčová

Zastupitelka PK

Více

Luděk SefzigLuděk Sefzig

člen Zastupitelstva města Rokycany

Více

Lenka ŠtrosováLenka Štrosová

Lékařka

Více

Kraje požadují, aby stát dodržel memorandum o financování regionální dopravy

Plzeňský kraj, 07.06.2013, aktualizováno 09:58 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

Kraje požadují, aby memorandum o regionální dopravě, které řeší státní podíl na financování této dopravy, bylo i v budoucnu naplňováno tak, jak bylo dohodnuto. Zástupci všech krajů se na tom shodli na jednání Komise Rady Asociace krajů ČR pro dopravu. Reagují tak na připravovanou novelu zákona o rozpočtovém určení daní, která směřuje ke zrušení memoranda. To by znamenalo, že z původní částky 2,6 miliardy korun určené na regionální železniční dopravu by kraje dostaly o 600 milionů méně.

Memorandum o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou, tak zní celý název desetileté smlouvy mezi kraji a vládou, podle které dostávají kraje ročně 2,6 miliardy korun na regionální železniční dopravu. Podle důvodové zprávy k novele zákona o rozpočtovém určení daní (RUD), je však snahou vlády memorandum neplnit. Z dohodnuté částky by pak kraje dostaly o zmíněných 600 milionů méně.

Podle připravované novely zákona by tyto prostředky byly převedeny do RUD. „Návrh zákona o změně RUD je variantní. Jedna z variant je, že by se škrtlo krajům 600 milionů a do rozpočtového určení by šly dvě miliardy. Částka by ale nebyla pevná, vyvíjela by se podle vývoje hospodářství,“ říká hejtman Plzeňského kraje a předseda Komise Rady Asociace krajů ČR pro dopravu Milan Chovanec (ČSSD). Současně upozorňuje, že vzhledem k negativnímu vývoji hospodářství by se zmiňovaná suma mohla snižovat.

Všichni členové Komise Rady AKČR pro dopravu tak trvají na platnosti uzavřeného memoranda a jeho finančním plnění. „Chceme, aby podepsaná částka 2,6 miliardy korun byla dodržena a aby byla jednotlivým krajům rozdělena tak, jak bylo určeno. Pokud se to nestane a pokud budou snahy o zrušení memoranda, bude to mít zásadní dopad na snížení rozsahu dopravní obslužnosti,“ říká Milan Chovanec.

Hejtman připomněl, že memorandum sloužilo ke stabilizaci železniční dopravy i Českých drah. Každý rok od jeho podepsání však stát „licituje“ o jeho platnosti a plnění. Podle komise však nedodržení memoranda může znamenat až 40procentní úbytek rozsahu dopravní obslužnosti. Zároveň by mohlo dojít k destabilizaci celého systému a koncepce návaznosti dopravních spojů.

Plzeňský kraj, který dává na železniční regionální dopravu ze svého rozpočtu přibližně 400 milionů korun, dostává od státu 130 milionů korun. Neplněním memoranda by přišel asi o 30 milionů. Podle Chovance jsou však rozpočty krajů tak napjaté, že kraje nemohou takové částky platit ze svého. „Podporujeme variantu, která chce zachovat memorandum a řešit pokračování financování po roce 2019,“ uzavírá hejtman Milan Chovanec.

Autor: Richard Beneš

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.