Rovný přístupu všech dětí, žáků a studentů ke vzdělávání – opozice se obává, že to nedopadne dobře

Rovný přístupu všech dětí, žáků a studentů ke vzdělávání – opozice se obává, že to nedopadne dobře | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Anketa

Z výsledku prezidentských voleb jsem

Nadšený7,88%
Spokojený45,45%
Zklamaný19,39%
Zdrcený12,12%
Šokovaný15,15%

Celkový počet hlasů: 165

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Libor PickaLibor Picka

Starosta Bělé nad Radbuzou

Více

Radoslav ŠkardaRadoslav Škarda

První místostarosta MO Plzeň 3

Více

Miroslav ŠtěrbaMiroslav Štěrba

Starosta MO Plzeň 8 - Černice

Více

Rovný přístupu všech dětí, žáků a studentů ke vzdělávání – opozice se obává, že to nedopadne dobře

Plzeňský kraj, 22.02.2013, aktualizováno 16:11 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

Ministerstvo školství chystá nové vyhlášky, které mají upravovat speciální školství. Konečná verze vyhlášek sice ještě není veřejně známá, ale podle opoziční poslankyně z Plzeňského kraje Ivany Levé (KSČM), bude mít tato vyhláška neblahý dopad na mentálně postižené děti a děti trpící autismem.

Ministerstvo školství připravuje vyhlášky v rámci „Akčního plánu k výkonu rozsudku D. H. a ostatní proti České republice“, v návaznosti na rozsudek Evropského soudu pro lidská práva. Ten před pěti lety rozhodl, že systém zařazování žáků mimo hlavní vzdělávací proud v České republice, ačkoli používá etnicky neutrální kritéria, způsobuje diskriminaci Romů v přístupu ke vzdělání, čímž odporuje Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod. 

„Prioritou tohoto dokumentu je řešení rovného přístupu v návaznosti na rozsudek Evropského soudu pro lidská práva, kde je nutné zajistit dodržení platné legislativy ČR,“ tvrdí ministerstvo školství. Novelizace vyhlášek č. 72/2005 a č.73/2005, mají, podle ministerstva, přispět k významné modernizaci poradenského systému a systému poskytování podpůrných opatření,“ říká ministerstvo školství.

Jenže opozice je přesvědčená o tom, že tyto kroky povedou ke zhoršení situace ve speciálním vzdělávání. „Ministerstvo se rozhodlo, že od letošního září zruší mateřské školy a předškolní třídy, které jsou při speciálních školách a přiřadí je k normálním školám. Postižené děti by tak chodili do tříd v běžných školkách,“ vysvětluje poslankyně Ivana Levá (KSČM).

„Údajně děti, které chodí do těch speciálních mateřských škol, si na ně zvyknou a už nechtějí jít do normální základní školy. Pokud by ale chodili do běžné mateřinky, budou mít chuť jít do první třídy základní školy. To si ale já nemyslím,“ dodává poslankyně.

Podle ní by se speciální školky rušit neměly, a pokud by mělo docházet k integraci například dětí trpících autismem, tak pod dohledem speciálního pedagoga.  

„Nejsem proti integraci. Naopak, integrace autistických dětí je pro ně prospěšná, ale musí se s nimi správně pracovat. To ale běžný pedagog nezvládne, navíc, nemůžeme integrovat každé dítě,“ říká speciální pedagožka ze Základní a mateřské školy Cheznovice Hana Marková.

„I ta nejjednodušší porucha autistického spektra má podstatu v tom, že to dítě nesprávně vyhodnocuje podněty z okolního spektra, tedy ty interakce, které přicházejí od jeho vrstevníků. A kdo neumí pracovat s tím, že to dítě špatně vyhodnocuje podněty, které k němu přicházejí, tak dojde k tomu, že to dítě začne být agresivní,“ vysvětluje Hana Marková.

„Je tu ještě jedna věc, která se mi nelíbí. Ministr školství sice tvrdí, že je speciální školství potřebné a že se nezruší, ale na druhé straně se dělají kroky, aby k tomu došlo samovolně bez použití toho zákona,“ tvrdí poslankyně Ivana Levá.

„Tlačí se na to, aby psychologicko-pedagogické poradny při posouzení dítěte nepoužíval pojem mentální retardace dítěte. Připravují se sice nové pojmy, nová diagnostika, ale zatím stále platí to, že pokud ředitel mateřské a základní školy nemá z této poradny napsáno „mentálně retardované dítě“, nesmí ho přijmout do té speciální třídy. Některé školy tak kvůli nedostatku dětí neotevřely první ročníky, a pokud to tak bude dál, ty školy dojdou na úbytě,“ říká poslankyně.

Ministerstvo ale tvrdí, že zřizování a rušení není v kompetenci ministerstva školství, ale zřizovatelů.

Autor: Jan Dvořák

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.