Stát škudlí, ani letos nedá městům a obcím potřebné peníze na opravy silnic

Stát škudlí, ani letos nedá městům a obcím potřebné peníze na opravy silnic | Regionpodlupou.cz

RegionPodLupou.cz - S námi vám nic neuteče...

Vyhledávání:

Přihlášení:

E-mail:
Heslo:

Registrace / Zapomenuté heslo

Adresa pro mobil Facebook Twitter RSS

Registrace uživatele

Anketa

Z výsledku prezidentských voleb jsem

Nadšený4,58%
Spokojený48,09%
Zklamaný20,61%
Zdrcený12,21%
Šokovaný14,50%

Celkový počet hlasů: 131

Nejaktivnější politici

Jiří ValentaJiří Valenta

poslanec PS PČR, předseda Podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment

Více

Václav VotavaVáclav Votava

Poslanec PČR, zastupitel PK

Více

Milan ChovanecMilan Chovanec

Ministr vnitra ČR, poslanec PČR

Více

Politici - Náhodný profil

Radek HavelRadek Havel

Více

Josef ŠvarcberkJosef Švarcberk

Zastupitel PK, člen rady MZ Planá

Více

Bohuslav ČervenýBohuslav Červený

Starosta Stříbra

Více

Stát škudlí, ani letos nedá městům a obcím potřebné peníze na opravy silnic

Darová, 22.05.2012, aktualizováno 14:25 Vyisknout článek Stáhnout ve formátu PDF

Stínového ministra dopravy a současného hejtmana Plzeňského kraje Milana Chovance (ČSSD) zastihl v úterý Regionpodlupou.cz na mezinárodní konferenci o dopravě v Darové na Rokycansku, kde jednal se svými protějšky z druhé strany hranice z Horního Falcka na téma rozvoje dopravy v obou regionech. Zajímalo nás, jak se liší podpora německého a českého státu v problematice investic do regionální dopravní infrastruktury.

Díry na silnicích v regionu zůstanou i nadále | Autor: Televize ZAKDíry na silnicích v regionu zůstanou i nadále | Autor: Televize ZAK

Co dělá německý vláda pro zlepšení dopravní infrastruktury ve spolkových zemích?  

„V SRN to není jako u nás, mají jiný systém výběru daní. Německý stát v době krize na tu infrastrukturu ze státní kasy v současné době posílá z těch spolkových kas poměrně významný počet finančních prostředků. Oni se krizi snažili řešit tím, že posilují rozvoj infrastruktury, nešli cestou škrtů jako my. V dnešní diskusi mi a vládní prezidentka Horního Falcka Brigitta Brunner potvrdila, že podpora ze strany státu i ze spolkových vlád byla v posledních třech létech štědrá.“  

Kolik dostává Plzeňský kraj od státu na opravu jednoho kilometru silnic druhé a třetí třídy?

„My podle našich propočtů dostáváme v rámci rozpočtového určení daní na opravu jednoho kilometru silnic částku mezi 40 a 50 tisíci korunami. Je třeba zdůraznit, že kraje a obce spravují 85 procent silniční sítě v ČR. Stát by měl mít v přepočtu na jeden kilometr silnic první třídy 700 tisíc korun. Taková byla čísla u ŘSD Plzeňského kraje pro letošní a loňský rok.“

Co se dá na silnici pořídit za takovou částku?

„Stát opravuje páteřní silniční síť, opravuje jedničky a dálnici, my samozřejmě nemáme ambice mít na jeden kilometr 700 tisíc korun, to by opravdu bylo předimenzované. Ale ten rozdíl je propastný. K té zmíněné sumě 40 až 50 tisíc, které máme, ještě přichází nové a nové výdaje, tak ta částka nejen že se nezvyšuje, ale spíše se ještě snižuje. Šance zlepšit silniční sít na krajích za tohoto stavu financování není. Lepí se díry, které se zalepit dají. Někde se může udělat nějaká větší rekonstrukce pouze při zapojení evropských prostředků. Nikdo však neví, jak to bude po roce 2015, kdy jejich čerpání skončí, ať už v tom kraji nebo v republice bude vládnout kdokoliv. Všichni budou muset najít společnou řeč v tom, jak alespoň drobně v řádech jednotek procent vylepšovat ten stav silniční sítě. Je to jen o penězích, není to o ničem jiném.

Jak moc je nyní v kraji zanedbaná síť regionálních silnic?

V současné době máme podle průzkumu specializované firmy celkovou zanedbanost silniční sítě včetně mostů 15 miliard korun. To znamená, aby se výrazně zlepšila situace, bylo by potřeba buď získat dodateční zdroje z ministerstva dopravu a v rozsahu příštích tří let investovat dvě až tři miliardy korun. Potom by to znamenalo, že by ten příjem, který byl takzvaně stabilizační se posunul alespoň o 50 procent stávajícího stavu, který nyní je. To znamená, abychom se dostali na částku 80 tisíc korun na jeden kilometr. To je stav kdy bychom byli schopni udržet stávající stav a rok od roku ho drobně vylepšovat s tím, že výhledově do deseti let by se ten stav mohl zlepšit ne ke stu procentům, ale nebyla ta zanedbanost 15 miliard. Mohla by se pohybovat v rozmezí 12 až 13 miliard s tím, že by to číslo postupně klesalo.

Kde je situace vůbec nejhorší?

„Silnice třetí třídy jsou opravdu hodně zanedbané, už na ně nezbývá peněz. Situace není dobrá například nedaleko od Plzně kolem Radobyčic u hřbitova, kde tu komunikaci každý rok po zimě vyspravujeme. Tam se ale čeká na společný projekt s městem a výkupy pozemků, protože to bude společná investice. Na každém okresu se najde část, která je výrazně zanedbaná, kam by bylo potřeba ty peníze investovat. Ty ale prostě nejsou.

Autor: Ben, redakce

Copyright 2012 Regionpodlupou.cz

Publikování nebo další šíření obsahu serveru Regionpodlupou.cz je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.